fredag 30 april 2021

Nytt delmål nått: 7.000 kr/mån i utdelningar

Faktum är att jag började skriva på detta inlägg redan i februari 2020, men sedan slog Corona till och det blev alltså inte publicerat förrän nu.

Jag såg att jag nämnt föregående milstolpar med tusenlappsökning för utdelningar bara i förbigående i respektive månadsuppdatering. Med utdelningar menar jag erhållna bruttoutdelningar på rullande 12 månaders genomsnitt.

Detta är helt fel då jag anser dessa delmål faktiskt vara ett av mina viktigaste mål och borde uppmärksammas rejält och självklart noteras på min målsida. Det är ju främst utdelningar jag tänkt leva på som pensionär och det är viktigt att se hur långt jag kommit för att kunna göra det. 

Jag är dock medveten om att en ensidig jakt på utdelningar lätt gör att man satsar på fel bolag, dvs bolag som i det långa loppet inte kan behålla utdelningsnivån och/eller vars börskurs har svag utveckling år efter år. Ibland funderar jag därför på att lämna "utdelningskulten" och i stället försöka öka portföljvärdet så mycket som möjligt och strunta helt i om investeringarna delar ut. Uttag vid FIRE skulle då i stället ske genom att sälja av lite varje år, där summan beräknas på portföljvärdet enligt någon modell. Än så länge är jag dock inte beredd att byta filosofi.

Den genomsnittliga direktavkastningen är i dagsläget 3,96% vilket är ganska högt men inte så att det tyder på att jag enbart jagar utdelningar. Ganska lagom tycker jag nog.

Nästa gång vi får en utdelningskris liknande Corona hoppas jag drabbas mindre då jag sedan dess investerat hårt i amerikanska papper som värderar kontinuitet i utdelningarna mycket högre.

6.000 kr/mån nåddes redan i april 2019 och det tog alltså hela 2 år att öka på med en tusenlapp till 7.000 kr/mån. Men framöver kommer det gå snabbare och jag kommer nå 8.000 kr redan nästa månad samt sannolikt även 9.000 kr runt november i år. Faktum är att antalet uppnådda delmål i år kommer bli ovanligt stort.

7.000 kr/mån ger en bra säkerhet, men täcker ändå fortfarande bara en bråkdel av dagens kostnader (ca 11.000 kr/mån) eller ännu mindre av de kostnader jag planerar för som pensionär (runt 20.000 kr/mån). Så det är helt klart en bit kvar.

En liten kuriositet är att av de 7 gånger jag kommit upp på en ny tusenlapp har 4 skett i april, 1 i mars, 1 i maj och 1 i augusti. En väldig koncentration till våren alltså. Är det en slump eller beror det på den svenska utdelningssäsongen?

9 kommentarer:

  1. Det tar sig!

    Min genomsnittliga DA är 2,9% och jag jobbar på att vrida upp den, men det går trögt, finns så mycket som lockar under 3% DA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar sig absolut!

      Merparten av alla dividend aristocrats tycker jag verka ligga på 2-3%.

      Jag är dock nöjd med en mix som ligger på 3,75-4,25% vilket jag tycker skulle bli ett hållbart uttag när det dags för FIRE.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, släppte han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformel som skulle kunna hjälpa mig att besegra för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här fantastiska mannen om du har några problem för en hållbar lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Grattis!
    Sannolikt beror de uppnådda stolparnas inträffande på den svenska utdelningssäsongen som är koncentrerad till mars-maj även om det börjar sprida sig mer över året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Även 8.000 kr som kommer nås nu i maj sällar sig till våransamlingen.

      Radera
  3. Hejsan,

    Majoriteten av dina portföljinnehav lämpar sig perfekt för att ställas ut mot optioner. Det vill säga att du ställer ut calls(Köpoptioner) mot dina innehav sk covered calls. Du skulle utan problem kunna nå upp till mer än 7000kr per månad i enbart premier.
    Mvh
    Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på att bredda min investeringsfilosofi till IPO:s, aktiearbitrage, swingtrading och då även optioner. Men inte vågat riktigt.

      Jag kan helt enkelt för lite, men det vore intressant att prova optioner med småpengar.

      Tack för din kommentar!

      Radera
  4. Grymt med 7 000 per månad! Är detta din YOC?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Nej, sista punkten i grafen talar om att jag fått 86.506 kr i utbetalda bruttoutdelningar sista året (maj '20-apr '21). Detta delar jag med 12 månader och får 7.208 kr.

      Genomsnittlig DA är just nu 3,96% och Genomsnittlig YoC lite högre med 4,56%.

      Radera