måndag 2 november 2020

Månadsuppdatering oktober 2020

Ännu en trist Corona-månad utan egentliga händelser. Åker mest fram och tillbaka till jobbet med elcykeln.

Dessutom har det fruktansvärda höstmörkret slagit till och jag känner klart att min sedvanliga höstdepression är här. Detta gör mig bara mer motiverad att försöka bli ekonomiskt fri så snart som möjligt så att jag kan tillbringa många framtida höstar på varmare breddgrader. 

För att det inte skulle bli för tråkigt har jag lyxat lite med maten och köpt lite premiummatvaror såsom laxfilé, biffstek, parmeseanost, parmaskinka, färsk kycklingfilé, färsk fläskfilé. Klart det blir lite dyrare, men ändå blir det inte i närheten av en hämtpizza som verkligen inte är premium.

Året närmar sig sitt slut och jag har inte nyttjat mitt friskvårdsbidrag på 3.000 kr än. Jag hade väl tänkt mig ett billigare gymkort av typen Friskis eller Puls & Träning men det känns lite olustigt på grund av Coronan men kommer nog ändå köpa det i december för att det inte ska brinna inne.


Portföljvärdet

Andra månaden med 2 olika portföljvärdesgrafer och nu ser man även bruttografen: 
  • Portföljvärde netto, vilket är mina egna pengar efter att belåningen dragits av. Det är denna jag hittills har visat i grafen.
  • Portföljvärde brutto är portföljvärde inklusive belåning. Utdelningar kommer ju från hela portföljen, även den belånade delen så detta är en viktig siffra. Dessutom visar belåningen på vilken risknivå portföljen har i det avseendet för tillfället.
Månaden avslutas till 1.638.084 kr netto efter att ha tidigare i månaden legat betydligt högre. Att portföljen faller innan månadsskiftet har jag skrivit ett antal månadsuppdateringar nu känns det som...

Portföljvärdet faller kraftigt från föregående månad med -4,6% inklusive lönesparande eller -6,3% exklusive lönesparande vilket verkar bero på presidentvalet och Corona. 

Förra månaden trodde jag mig kunna nå förra årets portföljvärde 1.721.000 till nyår. Nu är jag lite mer osäker men det är inte omöjligt.

Frihetskvoten

Frihetskvoten är en kvot som kan förbättras genom att utdelningarna eller portföljvärdet (täljaren) ökar och/eller utgifterna (nämnaren) minskar.

Utgifter
Utgifterna ligger stabilt på runt 14.000 kr/mån och är väl någon tusenlapp för hög men jag tycker faktiskt att det är värt det för att kunna köpa det jag vill när jag vill.

Frihetskvot utdelningar
Fram till och med februari 2019 ser det bra ut men i mars gör jag ett uttag och köper en bil till pappa för 150.000 kr och frihetskvoten faller hårt. Efter detta nästan längtar jag till mars 2020 när denna utgift ska falla bort.

Den gör det och allt är frid och fröjd tills månaden efter när Coronan slår stenhårt mot utdelningarna vilket igen gör att frihetskvoten kraschar ner mot 25% och därefter har börjat vi kunna se en svag återhämtning. Men det blir alltså ingen frihetskvot på 50-60% innan utdelningarna tar fart igen, förhoppningsvis till våren 2021.

Frihetskvot 4%-regeln
Eftersom portföljvärdet klarat sig bättre än utdelningarna under Corona-krisen har jag valt att från och med september 2020 även visa en frihetskvot som baseras på 4% av aktuellt portföljvärde.

Jag kommer att använda portföljvärdet brutto, dvs inklusive belåning, vilket jag gör för att värdet ska vara jämförbart med frihetskvoten från utdelningar som ju innehåller även utdelningar från belånat kapital. 

Innan Corona låg frihetskvoterna betydligt närmare varann och till våren tror jag de kommer ligga ganska nära varann igen och redan denna månad har de närmat sig varandra märkbart.
Man kan tycka att jag överskattar mina frihetskvoter genom att inkludera belånat kapital, men en moderat belåning är en del av min långsiktiga strategi så jag väljer att presentera mina siffor så här.

Utdelningar

Efter alla inställda, oklara, uppskjutna eller sänkta utdelningar p g a Coronan kommer utdelningarna på rullande 12 månader att stabiliseras kring 4.000 kr/mån resten av året. 

Alla prognoser därefter är skrotade och för nästa år har jag ingen aning. Särskilt då Coronan kan komma att påverka även nästa års utdelningar.

Trots Corona har jag de högsta oktoberutdelningarna någonsin med 8.228 kr vilket är en medveten satsning att jämna ut utdelningarna under året.
Utdelningarna kommer från Pepsi, Coca-Cola, ALM Equity Pref, TietoEVRY, Tele2, Altria, Medtronic och Telia.


Inkomster & Sparande

Denna månad blev det med 30.635 kr netto vilket är knappt 4.000 kr mer än en vanlig månadslön då jag valde att plocka ut några dagars semester i pengar. Årets lönejustering är uppskjuten p g a Coronan, men jag hoppas inte på så mycket och är inte heller sugen på att leta nytt mer välbetalt jobb.

Därför har jag börjat jobba mer aktivt med sidoinkomsterna vilket denna månad ledde till hela 1.335 kr vilket är rekord. Intäkterna kommer från paneler och cashback. Första målet är att nå i genomsnitt totalt 500 kr/månad från olika sidoinkomstkällor. Men målet på sikt är att skapa ett rejält tredje inkomstben som jag kan behålla och utveckla som pensionär.

Löneinkomst: 30.635 kr
Utdelningar: 8.228 kr
Sidoinkomst: 1.335 kr
Total inkomst: 40.198 kr

Lönesparande: 29.000 kr
Återinvesterade utdelningar: 8.228 kr
Sparande inkl utdelningar: 37.228 kr

Sparkvot inkl utdelningar: 92,6%
Sparkvot exkl utdelningar: 90,7%

Sparkvoten denna månad är tokhög, men beror på ett beslut att minska bufferten på lönekontot för att i stället använda kreditkortet som buffert om det skulle knipa. Detta skulle kunna kosta räntepengar, men mer troligt är att jag alltid kommer att kunna betala hela kreditkortsräkningen räntefritt varje månad.
I mars 2019 köpte jag en bil till pappa för 150.000 kr med ett uttag (= kraftigt negativ sparkvot). Denna ramlade ur Sparkvoten på rullande 12 månader i mars 2020 och sedan dess ligger sparkvoten på en normalhög nivå. 

Jag vill gärna att sparkvoten utan utdelning hålls strax över 50% på rullande 12 mån. Nu är sparkvoten 49,5% vilket är bra, men förra årets supersparande i kvartal 4 blir svårt att upprepa så den kommer troligen att falla något till december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar