lördag 17 oktober 2020

Varför jag vill jämna ut utdelningarna över året

Jag har tidigare skrivit att jag har som mål att jämna ut utdelningarna över året. En anledning är ju självklart att när utgifterna kommer regelbundet så är det önskvärt att även inkomsterna gör det. Som idag när de flesta av oss lönearbetar.

Från början hade jag dock tänkt konsumera utdelningarna med ett års fördröjning, dvs om jag tänkt gå i pension 2025 så har utdelningarna från 2024 förts över till ett sparkonto och från 1/1 2025 vet jag exakt vad jag har att röra mig med under året. Detta gör jämnhet i erhållna utdelningar helt överflödig och låter som en lysande idé eller hur?

Men denna konsumtionsfördröjning kommer med ett högt pris.

1. Spara utdelningarna 1 år innan konsumtion

Vi antar att jag år 2024 får 180.000 kr i utdelning vilket är ungefär vad jag behöver när jag kompletterar detta med tjänste- och privatpension.

Då blir det naturligtvis också 180.000 kr som kan konsumeras 2025.

2. Konsumtion av utdelningarna samma år som de erhålls

Vi antar igen att jag år 2024 får 180.000 kr i utdelning.

Men i stället för att föra över dessa till ett sparkonto investerar vi dem till 4% direktavkastning vilket följande år ger 180.000 kr x 4% = 7.200 kr högre utdelning 2025.

Inte nog med detta, jag får även en utdelningstillväxt på säg 4% vilket ger 187.200 kr x 4% = 7.488 kr.

Totalt ger detta mig 14.688 kr mer att konsumera 2025 än alternativ 1.

Fördelar och nackdelar med att konsumera utdelningar samma år som de erhålls

+ Konsumtionsutrymmet blir större
+ Om jag inte når mitt utdelningsmål 2024 kanske jag gör det 2025 och då betyder det jag får ett år extra som ekonomiskt fri
+ När jag kliver av pinn riskerar jag inte att ha upp till ett års utdelningar på ett sparkonto
- Ett år som med årets Corona hade det blivit ont om tid att ställa om utgifter/inkomster
- Även vanliga år är det mer lättplanerat att spara utdelningarna 1 år

Båda nackdelarna går att komma runt om de fasta utgifterna inte är för stora. Man får helt enkelt låta bli att resa och i övrigt lyxkonsumera ett år som i år.

5 kommentarer:

  1. Eller ett mellanting, ett halvårs utdelningar buffrade. Då har du tid att planera om det blir en ny kris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut möjligt. Men jag har ändå tänkt ha en buffert för oförutsedda saker oavsett vad de är för något (värmepumpshaveri, takläcka, minskade utdelningar...)

      Tänker så här:
      25% = 5000 kr av inkomsten (55-64 år) är "säker" (privat- och tjänstepension)
      75% = 15000 kr är utdelningar och osäker. Värre än Corona har jag svårt att se att det blir nästa kris och jag tror att mina utdelningar har ungefär halverats i år, vilket skulle gett mig 7.500 kr och totalt 12.500 kr vilket ju är lite för lite att leva på i längden men troligen möjligt i det korta perspektivet.

      Ett sätt att minska risken är att satsa mer utomlands. Det svenska sättet att förbjuda utdelningar i år och kanske även nästa år är allt för kommunistiskt för mig. Gillar också att amerikanska bolag tar sin utdelningshistorik på allvar.

      Tack för kommentar.

      Radera
    2. Diversifiering geografiskt och sektorvis tror jag är nyckeln till friheten. Antaget en uttagsperiod på två-tre decennium är det rimligt att anta att flera kriser utspelar sig. Enda nackdelen är att om kronan mot förmodan skulle bli starkare med tiden, ja då urholkas värdet av sparandet. Tänk vad lätt det hade varit om man bott inom Eurozonen eller USA. Inte så svårt att investera då. Home bias hade nog varit 95%.

      Jag tycker din plan håller och jag tror du kommer att klara det galant.

      Radera
  2. Utdelningstillväxten bör räknas på den ytterligare utdelning som du går miste om, 7200 * 4% = 288 kr i utebliven tillväxt?

    Sedan är ju en detalj att det bara är decemberpengarna du håller utanför börsen i 12 månader (om du alltid går efter kalenderåret). Januaripengarna används redan första månaden, så där blir det ingen skillnad. I februari blir det en extra onödig månad att hålla kassa, i mars två osv. Resultatet blir att konsumera 180 000 kr i jämn takt över året motsvarar att hålla hälften borta från börsen i ett helt år. Att investera 90 000 kr till 4% ränta ger 3600 kr extra att köpa aktier för, vilket då skulle ge 144 kr i utdelning.

    Mitt mål är också ett jämnt utdelningsflöde, men för de som föredrar tryggheten i ett års buffert så är kostnaden inte så stor som man kan tro. Tryggheten kostar en liten försäkringspremie i form av utebliven tillväxt, men just i år hade det ju verkligen varit värt det för att slippa sälja aktier i mars när allting rasade och utdelningarna försvann. Jag är också, precis som myntaren, inne på idén med en rullande buffert på åtminstone 6 månaders utgifter utanför börsen, så jag kommer alltså inte gå efter just kalenderåret.

    -- Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utdelningen 3600 kr går du förstås också miste om. Alltså 3600 kr i missad utdelning och 144 kr i utebliven tillväxt. Samtidigt vet jag inte riktigt hur man skall rädda utdelningen när man konsumerar pengarna. Att vänta in utdelningen och sedan konsumera är ju ett nollsummespel eftersom aktiekursen sjunker lika mycket.

      Radera