måndag 11 mars 2019

Skattebesked 2019

Förra året blev det 9.300 kr i restskatt, vilket berodde bl a på att en gammal skattejämkning sedan vi hade höga boräntor hängde kvar.

Jag tog bort jämkningen i mars eller april och började betala skatt enligt tabell och trodde väl att det skulle bli lite tillbaka i år, men icke. Det blev i stället att betala in lite (382 kr) i år också.

Som vanligt bokför jag skattebetalning/skatteåterbäring på den månads nettolön jag betalar/får tillbaka pengar.

En annan intressant iakttagelse är att jag även förra året har haft underskott av kapital. Trodde faktiskt att det var överskott av kapital för första gången sedan jag köpte lägenhet år 2000. Men det var nära och nästa år så blir det säkert överskott:

Ränteinkomster, utdeln. m.m. 21.461 kr
Avdrag för ränteutgifter 21.675 kr
Underskott av kapital 214 kr

Detta ger mig en liten skattereduktion med 30% av beloppet = 64 kr.

Kapitalintäkten utgörs till nästan 100% av schablonintäkt för ISK, medan kapitalutgifterna är till 100% boräntor och aktiebelåningsräntor.

En annan sak som jag inte tänkt på tidigare är att skatt på kapitalförsäkringen inte finns med i deklarationen utan sköts direkt av banken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar