torsdag 28 februari 2019

Månadsuppdatering februari 2019

Under månaden har portföljvärdet passerat 1,3 MSEK för första gången.

I övrigt har de flesta av mina innehav presenterat årets utdelningar. Med 2 rejäla undantag (Skanska, NCC) såg det bra men deras stora sänkningar gjorde att jag sålde av mina aktier hos dem. Den genomsnittliga utdelningsförändringen för innehavet som det såg ut 2018-12-31 blir också därmed svagare än jag hoppats. Det fattas några företag men det lutar åt 2-2,5% ökning dvs bara runt vad inflationen varit.

Portföljvärdet

Under februari har portföljen stigit ytterligare och tagit igen en del av höstens fall. Månaden avslutas med portföljvärdet 1.348.309 kr men var lite högre några dagar tidigare.
Portföljvärdet ökar därmed från förra månaden med 60.818 kr (+4,7%) inklusive lönesparande eller 40.818 kr (+3,7%) exklusive lönesparande.

Inkomster & Sparande

Denna månad blev det mer än en normal månadslön med 32.699 kr netto då jag valde att ta ut ett par dagar semester som pengar. Dessutom har jag skottat snö en helg.

Lönesparandet blev mycket höga 20.000 kr. Jag håller på att hårdspara på sparkonto till en begagnad bil (drygt 100.000 kr?) som jag ska köpa till min far och har nu fått ihop en hygglig grundplåt på 71.000 kr. Nästa månad och därefter blir det mer normala 10-14.000 kr, där allt kommer åka in på sparkontot fram till dess att bilen köps. Då töms sparkontot och beroende på hur länge bilköpet dröjer behöver jag även plocka ut en slant från ISK-kontot. Uttaget från sparkonto och ISK-konto kommer att visas som ett negativt sparande och därmed skapa rejäla hugg i kurvorna.

Löneinkomst: 32.699 kr
Utdelningar: 862 kr
Sidoinkomst: 0 kr
Total inkomst: 33.561 kr

Lönesparande: 20.000 kr
Återinvesterade utdelningar: 862 kr
Sparande inkl utdelningar: 20.862 kr

Sparkvot inkl utdelningar: 62,2%
Sparkvot exkl utdelningar: 61,2%

Sparkvoten på rullande 12 månader blir därmed 62,6% inklusive utdelningar och 55,3% exklusive utdelningar. För helåret är målet väldigt lågt om jag räknar in uttaget för bilköp, se ovan.

Utdelningar

För denna månads utdelningar blev det med 862 kr en minskning med 425 kr (-33%) jämfört med förra årets 1.219 kr vilket beror på omplaceringar.
Utdelningen på rullande 12 minskar därför något, från 5.427 kr till 5.392 kr och platån kommer fortsätta fram till och med mars.

Frihetskvoten & Arbetsfridagen

Arbetsfridagen och frihetskvoten försämras kraftigt och är nu 26/7 och 43,7%, men jag kommer tillbaka i april som ser fantastisk ut vad gäller utdelningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar