torsdag 20 juli 2017

Risk för tristess vid tidig pension som singel?

En sak som har oroat mig är att jag ska bli uttråkad som pensionär om jag går i pension mycket tidigare än släkt och vänner. Detta särskilt som jag är singel och kommer att förbli så om inte en bomb slår ner.

Tristess har jag redan smakat på under en arbetslöshetsperiod efter IT-kraschen. Då var i och för sig arbetsbefrielsen ofrivillig. Min ekonomi var dessutom väldigt svag och tillät mig inte mycket mer än att betala för mat och boende, och knappt det. I stället fick jag sitta hemma på vardagarna medan andra jobbade och på helger och semester hade jag inte råd att hänga på. En mycket dålig period i mitt liv som dessbättre är över sedan länge.

Det ovanstående ger mig åtminstone 2 insikter om att gå i tidigare pension än sin omgivning:

  1. Var säker på att du har tillräckligt med inkomster för att kunna fylla livet med meningsfulla aktiviteter. För mig kommer det inte räcka att betala för det nödvändiga utan det måste finnas några tusenlappar per månad att lägga på bättre mat, resor, drivmedel, aktiviteter etc utan att det känns allt för betungande att betala för. Då jobbar jag hellre 1 eller 2 år längre..
  2. Se till att fylla livet med meningsfulla aktiviteter. Rent jobb eller skriva tror jag inte att jag vill. I stället vill jag träna med en motionsklubb, gå på studiecirklar eller andra liknande utbildningar, resa, bli tämligen självförsörjande (inom el, värme, frukt & grönt, bär, fisk, svamp).

2 kommentarer:

  1. Problemet blir inte mindre för att man är gift och har barn. Jag kan inte umgås med samma personer 24/7, utan måste ha aktiviteter utanför familjen för mig själv. Dessa aktiviteter kostar givetvis pengar. Har dock varit mycket aktiv inom MMORPG-världen, något jag tänkte ta upp vid tidig pension om intresset finns kvar, men frun blir nog inte så glad för det. Fick lägga detta på hyllan när man fick barn och blev sambo men va fan, ska man vara fri eller?

    SvaraRadera
  2. Datorspel eller rollspel mot/med riktiga med-/motspelare har aldrig intresserat mig. Däremot kan jag sitta och nöta samma specialsträcka i rallyspel i timmar för att förbättra tiden...

    Det som ligger mig närmast då jag redan åkt ett antal Vasalopp är gruppträning i löpning/skidor/rullskidor. Många Vasaloppsåkare delar faktiskt in året i före och efter Vasaloppet.

    Jag förstår att även en familjeman behöver umgås med fler än familjen, men ser ofta i min närhet att de som bildat familj slutar umgås med oss singlar. I stället umgås de ofta med barnens kamraters föräldrar. Tack för din kommentar!

    SvaraRadera