onsdag 4 januari 2023

Farligt stressande beräkning innan FIRE!

OK, idag blir det inga exakta beräkningar men en sak jag ska göra innan jag gör min FIRE är att räkna på hur mycket större FIRE-inkomst per månad ytterligare en månads arbete kan ge på marginalen.

  • Med en Pengamaskin som inklusive investeringar från bostadsarbitrage kan uppgå till 5 MSEK skulle den genomsnittliga värdeökningen med säg 8% om året bli 400.000 kr/år eller 33.000 kr/mån. Genom att vänta en månad med FIRE skulle Pengamaskinen bli 33.000 kr större vilket med 5% uttag blir 139 kr/mån.

  • Dessutom skulle jag säkert kunna spara i alla fall 10.000 kr från den ytterligare lönemånaden = 42 kr/mån till.

  • Till sist kommer privat- och tjänstepension fördelas på en månads kortare tid. Här vet jag inte om man kan ta ut pension på 8 år och 11 månader i stället för 9 år men med helår funkar det. Även det skulle ge någon 50-lapp extra per månad.
Summa summarum skulle en enda extra arbetsmånad i slutet av mitt arbetsliv öka min FIRE-inkomst med 200-250 kr/mån netto. Detta är mycket större siffror än vad som händer i den allmänna pensionen.

200-250 kr/mån är ganska mycket tycker jag. Är detta något ni funderar på? Detta kommer definitivt vara en del av ett one-more-year-syndrome-scenario för mig.

Nu är det ingen brådska ännu för mig då jag tänkt jobba hela 2023, hela 2024 och åtminstone del av 2025. Men när det närmar sig ska jag plocka fram detta inlägg och göra beräkningarna mer exakt - dock är det intressant att redan nu se vilken storleksordning vi pratar om.

11 kommentarer:

  1. Hallå US! Intressanta tankar här, håller med om att varje "några hundra" mer per månad är ganska mycket väl i fire. Klart värt att då kämpa vidare nån extra månad till, bara 4 mån ger ju enligt ditt exempel runt 1000 kr netto per månad vilket kanske ger guldkanten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, antingen guldkant eller kanske 4 mån extra ger den sista tusenlappen för att nå upp till min utgiftsbudget.

      Radera
  2. Ja, det där blir ju några flaskor Rödtjut eller en billig flaska Whisky extra i månaden. Så varför inte... ;) Nyttig fundering hur som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut nyttigt. Tidningarna brukar vara fulla över hur mycket (allmän) pension man förlorar om man går i tidig pension. Motfrågan är hur mycket liv man förlorar genom att gå i sen pension?

      Rödtjut är inte min grej. Whisky är nog budgeterat för redan. Brygga eget öl vore kanske en trevlig FIRE-syssla?

      Radera
    2. Det kan jag nog tänka mig. Aldrig provat, trots mina långa studieår, att brygga eget öl. Höll ju på med Munskänkarna på den tiden och var kanske lite för "fin i kanten" för att sänka mig till ölsatser.

      Däremot gjorde jag eget starkvin och likör av bär och frukt från Norrland med äkta starkvinsjäst och fortifiering med vinsprit.

      Det var tider det.

      Radera
  3. För varje månad man väntar med att gå i pension försvinner en månad av den tid man har kvar. Jag har skjutit upp min FIRE år för år men ångrar att jag inte tagit steget innan. Nu är jag på G med en lightversion. Kvartstid med eget företag och sen täcker tjänstepensionen upp fram till 64 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "För varje månad man väntar med att gå i pension försvinner en månad av den tid man har kvar" - extremt viktig synpunkt. Jag brukar tänka att varje månad i FIRE är som att få ett helt arbetsårs semester extra och det ger verkligen vikt åt att inte fortsätta arbeta för länge.

      Alternativet till att jobba på lite längre är ju som du att jobba deltid med något och så himla mycket jobb behövs det inte för att dra ihop några få tusenlappar vilket med passivinkomster skulle ta MÅNGA månader att få ihop.

      Jag har dock minst tänkt jobba till 55-årsdagen som sker en bit in på 2025 och tjänstepension blir tillgänglig. Först därefter kan det bli tal om inläggets en eller flera extramånader.

      Radera
  4. Hej.
    Alltså, först och främst så måste man ju klara sig på de pengar som finns tillgängliga (sparade och investerade+ pension) den dagen man ska gå. Månadskostnaden får man ju ha lite koll på så man vet vad man kostar i månaden. Om man inte anser sig klara sig på det man får ut varje månad så får man ju jobba ett tag till. Jag har ju satt ett datum när jag ska gå men hinner spelplanen/förutsättningarna ändra på sig för mycket så får jag ta ett nytt beslut och ev skjuta fram det lite. Men den dagen jag ser att jag fixar det så hoppar jag!
    Jag har sedan september 2022 gjort ett excelark där jag plitar ner vad och hur mycket pengar jag gör av med varje månad, eller som jag skrev ovan, vad jag kostar. Det som överraskar mest hittills är faktiskt att det skiljer enorm mycket mellan en dyr månad och en billig. Ska göra en sammanställning och ett inlägg om detta när jag följt upp ett helt år.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill såklart också att passivinkomsten ska räcka - och då inte bara till ett tomgångsliv. Tyvärr skiljer sig mitt nuvarande Sthlmsliv med arbete sig avsevärt ekonomiskt mot Smålandsliv utan arbete i FIRE och jag får lita på en utgiftsbudget då dagens utgifter inte är alls relevanta. Förstår du ligger närmare ditt FIRE-liv.

      Täcker mig någon enkel programmeringssnutt:
      REPEAT
      ArbetaEnMånadTill
      Månad = Månad + 1
      UNTIL BudgeteradeKostnader >= PassivIntäkter
      SägUppDig

      Börsklimat och prisutveckling har definitivt visat att de kan ändra spelplanen tillräckligt för förseningar av FIRE - men bättre att det skedde pre-FIRE än post-FIRE!

      Jag stänger inte dörren för deltidsarbete på mina villkor i FIRE men det ska inte ekonomiskt behövas och ska ske på mina villkor. Skatten är ganska behaglig på små inkomster också.

      Radera
  5. Hej.
    Jag har funderat på det där med deltid men jag tror inte att det är något som passar mig. När jag väl tar klivet så vill jag vara helt fri. Även om jag hade fått bestämma vilka dagar jag ville jobba så hade det gnagt i mig att jag MÅSTE gå till jobbet. Det vill jag vara utan. Men alla är vi olika. skulle jag av ekonomiska skäl tvingas till deltid hade det varit en annan sak.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bommat svara här. Deltid i FIRE - jag är ambivalent. Jobba deltid med en riktigt låg procent på 10-25% skulle kunna tidigarelägga FIRE MÅNGA månader.

      Samtidigt vill jag slippa pressen och gnaget som du skriver om.

      Till sist skulle deltid nästan kunna vara motiverande om extrapengarna ska gå till något riktigt roligt man vill ha. Inte lika roligt om det behövs för att betala horribla elräkningar dock.

      Radera