tisdag 12 april 2022

Ett livstecken från mig

Efter att ha läst att en av mina favoritbloggare blivit sjuk tänkte jag att jag ska visa att jag hänger i även om jag inte skrivit något.

Det är alltså över 3 månader sedan jag skrev ett inlägg och detta ska inte ses som en comeback. Anledningen är att jag inte känt någon lust att skriva och troligen har varit/är i en lättare depression.

Vad har då hänt sedan 10 januari och mitt förra inlägg?


Deltid

I februari började jag arbeta deltid. Detta var inte det minsta självvalt, utan mina alternativ var fullständig uppsägning eller att jobba kvar med deltid. 

Jag har skrivit om detta tidigare och missnöjet på företaget har spridit sig även om ingen essentiell personal slutat i år (ännu).

70% blev anställningsgraden. Schemat fick jag bestämma själv och det blev i alla fall initialt lediga måndagar och 7 timmar arbete tisdag-fredag. Ska man vara lite positiv kan detta absolut ses som ett försteg till den 100% FIRE jag hoppas på inom 3 år (då 55 år gammal).

Ekonomisk som jag är, kommer såklart jag under de första 60 veckorna stämpla A-kassa på deltid med inkomstförsäkring för att dämpa deltidens ekonomiska påverkan en tid. Även efter denna tid finns det möjlighet att spara några tusen från lönen.

Portföljen & FIRE

Som för alla andra har portföljvärdet sjunkit en del under inledningen av året vilket gör att jag ligger en bra bit från det värde jag behöver för att göra min FIRE.

Under vintern har jag fortsatt köpa för nysparande från lönen samtidigt som jag inte sålt något.

Jag vet att jag tidigare skrivit om att det kanske funnits möjligheter att gå innan 55 år men detta hade krävt att allt skulle gå min väg och det är sällan det blir så. Nu när både börsen gått svagt och jag börjat med deltid finns det tyvärr ingen möjlighet till detta längre utan jag ställer in mig på 2025 då jag är 55 år gammal.

Framöver

När jag läser om +50-åringars sviktande hälsa känner jag att det jag måste satsa mest på är att öka min egen chans till en bra och aktiv FIRE genom att höja min egen fysiska status. Troligen kan detta ge en boost även för det mentala välbefinnandet.

På återhörande någon gång i framtiden - men räkna alltså inte med regelbundna inlägg framöver.

17 kommentarer:

  1. Hej US!

    Det låter i allra högsta grad som att du är fast i en negativ situation.

    Jag har sagt det förut, du borde rycka i snöret, sälja lägenheten och dra ner till Småland. Det finns jobb och möjligheter, våga ta klivet till det okända och lämna skiten bakom dig!

    Hälsningar ifrån Småland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ha rätt - svårt att se klart när man sitter i skiten.

      Har funderat en del på sistone...

      Radera
  2. Skönt att du blivit bättre från depressionen, kul att läsa nya inlägg.
    Är du sjukskriven de resterande 30%? Då borde du väl få sjukpenning samt något från ditt grupplivsavtal (om sådant finns)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Är inte sjukskriven utan stämplar A-kassa som jag skrev ovan. Blev uppsagd pga arbetsbrist på dessa 30%.

      Detta gör att jag är tvingad till att söka jobb vilket jag gjort lite halvhjärtat hittills men rätt vad det är kanske jag hittar något intressant och varför inte i Småland?

      Radera
    2. Okej! Dock är kanske 70% lagom fram tills FIRE, med tanke på tidigare depression. Jag jobbar 80% och har inte tänkt gå upp till 100% igen, inte med det jag nu jobbar med i alla fall. Du kankse kan starta upp en "fixaretjänst", om du är lite händig? Klippa gräs, hugga ved, klippa träd/häckar, städa, röja osv osv. Finns många ensamma åldringar i Småland som behöver hjälp, och säkert en och annan stressad barnfamilj också. Jag har själv funderat på att ha något liknande "gig" när jag lämnar IT-konsultlivet för gott, just för att göra nåt kul och hålla sig igång.

      Radera
    3. 70% kan vara lagom men det tar hårt på sparandet. Aha, du jobbar 80% och tycker det är lagom.

      Pappa gick vid 62 och var just en sådan fixare i byn under en 10-årsperiod. Detta är något jag tänka mig oxå - alltså kortare gig på oftast några timmar och upp till en heldag utan vidare förpliktelser. Har jag tillräckligt med pengar struntar jag nog i det och ägnar mig helt mina egna aktiviteter (kurser, trädgård, bär, motion, fiske etc).

      Radera
  3. Kul att höra ifrån dig ändå och hoppas det går på rätt håll. Det är väldigt lätt att bli handlingsförlamad och inte se klart som du säger när man har en depression.
    Lycka till och hoppas vi hör ifrån dig lite då och då trots allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack. Får se hur jag gör med bloggen. Oavsett så siktar jag in mig på FIRE - när det nu blir?

      Radera
  4. Tjena Smålänningen,

    Skönt att äntligen höra ifrån dig.

    Känner igen mig mycket i din beskrivning. Har också haft en tuff vinter och höst med nedstämdhet och diverse sjukdomar. Tror dessvärre att pandemin gjort att många fått problem med sin psykiska hälsa. Det är först nu, som vi får betala priset för nedstängningarna.

    Dock brukar allting gå lite enklare nu när det blivit lite ljusare och att vi har sköna sommarmånader framför oss.

    Krya på dig så hörs vi framåt i texten :)
    /Gleen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack!

      Aha, du har oxå haft det tufft. Tråkigt och hoppas det vänder nu när ljuset återkommer.

      Har inte varit aktiv med optioner under min bortavaro men börjar kanske om ett tag.

      Har bokat in hela 6 veckor sommarsemester i år vilket är rekord för mig sedan jag studerade. Förhoppningsvis blir det semester bara 2023 & 2024 oxå och sedan FIRE!

      Radera
  5. Hej US.
    Skönt att få lite livstecken ifrån dig! Som enveten Smålänning så kommer du att fixa detta också, vi är rätt anpassningsbara ändå även om vi helst inte vill ha någon förändring alls, i alla fall inte när man är i min ålder. Ja bloggen ska du naturligvis bara skriva på när du känner för det men jag saknar dinainlägg som Fa*! Alla dina uträkningar och kalkyler för att jämföra med hur jag själv tänker och planerar. Oavsett så fattar du ju säkert att vi är många som vill ha dig på bloggbanan igen.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut kommer jag fixa det. Helst vill man dock inte vara helt förbrukad när man går i FIRE bara.

      Lite beräkningar kommer det bli tror jag. Men inte lika ofta som tidigare.

      Tackar för uppmuntran!

      Radera
  6. Hallå US! Som jag skrev som svar på mitt inlägg till dig så kul att höra ifrån dig igen. Tråkigt att läsa att allt inte är på topp och att du tvingades ner till 70% arbetstid. Ja arbetslivet är verkligen vad det är den saken är klar men ändå bra att du fick behålla inkomsten till stor del. Den kommande tiden lär nog bli kännbar med kraftigt stigande priser på i stort sett allting. Själv har jag märkt av de stigande matpriserna och där lär det nog tyvärr fortsätta att höjas priser. Vi får kämpa på så gott vi kan bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo det är bara att kämpa ett tag till. Inflationen på vissa saker är helt enorm just nu. Glad jag inte kör bil bara.

      Radera
  7. Väldigt roligt att höra av dig igen Småland trots de trista omständigheterna på ditt jobb och i ditt liv. Sköt om dig och så önskar jag att vi hörs fler gånger framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det. Men min lilla depp och påtvingade deltid känns väldigt pyttigt jämfört med det som drabbat dig (jag har lite nageltrång på en tå oxå...). Det är inte så farligt som det låter och ibland verkar det som jag har problem att förmedla nivån på mina känslor i text.

      Bloggandet och bloggläsandet har som sagt legat nere och din blogg var den allra första jag plockade upp i tisdags (efter min egen). Jag hoppades läsa om att allt var bra och att du lämnat in uppsägningen och nu höll på att avveckla dig från din arbetsplats inför sommaren. Och så får man i stället läsa söndagens inlägg som verkligen inte låter bra...

      Sköt om dig. Hoppas du (1) tillfrisknar och (2) att det går snabbare än doktorerna tror. Gamla idrottare som vi brukar falla utanför skalan.

      Ja, vi hörs. Något inlägg i månaden tror jag att jag kommer mäkta med framöver och jag hoppas få läsa i alla fall någon positiv rapport på din blogg senare i år.

      Radera
  8. Hej, tack för det. Jag har inte gått till doktorn och medicinerat för deppen - jag tror jag kan komma ur den ändå. Det jag inte gillat är ovissheten om huruvida jag ens hade något jobb kvar i vår.

    Om jag är hyggligt säker på att min FIRE-plan håller tror jag det räcker för att hålla mig frisk framöver.

    SvaraRadera