tisdag 15 september 2020

Önskas: Tips på nytt kreditkort igen?

För nästan ett år sedan bad jag om hjälp att fixa nytt lönekonto och nytt kreditkort. Detta blev mitt mest lästa och mest kommenterade inlägg någonsin, se här.


Fram till för ett år sedan

Innan det inlägget hade jag kreditkort, kontokort och lönekonto på SEB och betalade för detta 420 kr/år.


För ett år sedan

Jag öppnade efter tips i inlägget:

  • Lönekonto på Skandiabanken
  • Kreditkort på Komplett Bank
  • Kreditkort på Rebilla

Lönekonto på Skandiabanken

Jag öppnade kostnadsfritt lönekonto i Skandiabanken. Då ingår också Mobilt Bank-ID och kontot klarar allt som SEB-kontot klarade.


Kreditkort på Komplett Bank

Mina erfarenheter från Komplett Banks kreditkort, först 2,5 bra saker och sedan 3,5 lite sämre:

  1. Mycket bra cashback med 1% på butiksköp, 2% på internet och 4% på Komplett
  2. Ingen årsavgift är ett stort plus
  3. Avgiftsfria bankomatuttag i hela världen, men ränta betalas på beloppet från uttagsdatum
  4. Något snål gräns med maximalt 2.000 kr i cashback per år men jag är fortfarande inte säker på att jag når taket mitt första helår
  5. Stockholms Länstrafik har en funktion på SL-kortet som fylls på med 200 kr automatiskt när det är slut. Detta fungerar inte med Kompletts kort. Enligt uppgift ska det vara för att det inte svenskt utan norskt
  6.  Valutapåslag 1,75% vid utlandsköp
Jag skaffade Rebilla som backup men har aldrig använt det och nu försvinner det i höst.


Förslag på kompletterande kreditkort?

Idag vill jag ha ett kreditkort som kompletterar Komplett Banks kort och har följande egenskaper:
  1. Ingen årsavgift (ett fritt första år men sedan betala duger inte)
  2. Avgiftsfria bankomatuttag i hela världen
  3. Fungerar med SL-kortet
  4. Inga valutapåslag
Finns det ett kort som klarar alla 4 punkterna ovan? Det verkar som att just punkt 2 och 4 är omöjliga att få båda. Har ni någon annan funktion för kreditkort som ni tycker är värdeadderande?

Jag kommer själv att leta men tar gärna input från er.

Finns det något kort som har en vassare reseförsäkring än hemförsäkringen om man betalar resan med kortet är det såklart ett plus. Måste säga att jag inte ens vet vad som gör en bra reseförsäkring. Sjukdom utanför EU är det man verkligen vill ha försäkring på har jag dock förstått då det kan bli precis hur dyrt som helst.

Däremot cashback är inte ett krav på detta kort. Finns det kortutgivare som håller på med bonuscheckar fortfarande går det bort. Jag har heller ingen bil att tanka. Räntesats är ointressant då jag alltid betalar hela beloppet på förfallodagen.

Revolut försökte jag skaffa förra året men kom inte igenom registreringen och mitt telefonnummer verkar fortfarande spärrat på något sätt.

[Edit börjar (2020-09-16): Jag tror att jag har löst problemet. Det blir Rocker (tidigare Bynk) som blir mitt andra kort. Rocker är dock inte ens ett kreditkort utan ett debetkort som du måste föra över pengar till innan du använder det, men sedan kompletterar det Komplett-kortet perfekt:
  1. Ingen årsavgift
  2. Avgiftsfria bankomatuttag i hela världen (max 3.000 kr/mån, sedan 1,25%)
  3. Fungerar med SL-kortet (troligen får jag cashback om jag manuellt fyller på SL-kortet i en biljettautomat med Komplett-kortet)
  4. Inga valutapåslag
Rockerkortet kommer alltså att användas till SL och bankomatuttag både i Sverige och utomlands. 

Vad gäller utlandsbetalningar (t ex Amazon) borde det ungefär gå på ett ut om jag använder Komplett-kortet (2% cashback men också 1,75% valutapåslag) eller Rocker-kortet (varken cashback eller valutapåslag).

Om allt fungerar räcker detta just nu, men jag kommer att fixa ett kompletterande kreditkort till Komplett-kortet innan jag åker på resa igen vilket inte blir förrän världen öppnar upp sig igen efter Corona. 

För betalningar på resa där kreditkort behövs vore det trevligt utan valutapåslag. Dessutom speciellt vid bilhyra skulle en bra försäkring vara av intresse och då tänker jag på självriskreducering främst.

Det här blir komplicerat. Jag får nästan göra ett schema för hur korten ska användas.
Edit slut]

Ett erkännande

Jag har fram tills nu haft kvar SEB och betalat 35 kr/mån för deras tjänster som jag knappt nyttjat sista året, men idag tog jag tag i det och avslutade alltihopa.

Detta kommer att spara mig 420 kr/år vilket med 4%-regeln motsvarar avkastningen från 10.500 kr vilket alltså motsvarar nästan en månads lönesparande för mig.

Det som kommer att hända tack vare bytet är att i stället för att betala 420 kr/år kommer jag nu att få cashback på 2.000 kr/ år om jag utnyttjar hela utrymmet. En helt otrolig skillnad på 2.420 kr/år för en så enkel sak och om vi räknar 4%-regeln på hela beloppet blir det hela 60.500 kr vilket är ungefär 5 månaders sparande för mig.

6 kommentarer:

  1. Jag letar också ersättare till Rebilla som var det bästa kortet och som jag tror uppfyllde alla dina krav. Frågan är vilket nytt kort Northmill bank lanserar.

    Just nu har jag Volvokortet VISA som reserv pga av 0,5% bonus och det är gratis med en hyfsad reseförsäkring.

    Det jag tänkte be dig att kolla på är Remember kreditkort. https://www.remember.se/kreditkort/ Det uppfyller bara att det är gratis och med SL-kortet. Men det som gör det intressant är reseförsäkringen som är bäst i gratisklassen. Vissa har t.ex. inget självriskskydd för hyrbil, men det var tex Volvokort VISA för skador över själcrisken. Det Remember är unikt med är att det även täcker hyrbilsskador på belopp UNDER självrisken vilket är väldigt ovanligt. Om jag inte hittar ett ännu bättre kort så blir detta nog reservkortet vid sidan om Komplett och som jag använder när jag bokar resor.

    Mvh Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. OJoj vad det här blev knepigt. Intressant reseförsäkring på Remember. En vass reseförsäkring vore bra för resan.

      Ett alternativ jag hittat i kväll är P.F.C eller Rocker. som inte ens är kreditkort utan man för över med pengar innan resan. Då kan man göra kontantuttag upp till 3000 kr utan uttagsavgift eller valutapåslag. Samt säkert koppla till SL samt att det är gratis. 4 av 4 från min kravspec i inlägget och kredit behöver jag inte.

      I värsta fall får det bli en 3-kortslösning.

      Radera
  2. Jag vet inte om Klarnas VISA-kort kan vara ett alternativ, ingen årsavgift och inga valutapåslag. Det finns också någon form av reseförsäkring. Men man kan inte göra kontantuttag alls och väljer man att betala med månadsfaktura kostar det 29 kr per faktura. Betalar man i stället direkt eller inom 14 dagar ska det tydligen vara helt gratis, jag vet inte hur den där 14-dagarsbetalningen går till, om det dras automatiskt från ens kopplade bankkonto eller om man måste gå in i appen och manuellt skicka betalningen. Har inte kortet själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klarnakortet sprack direkt och när det inte går göra kontantuttag slutade jag läsa.

      Det verkar helt klart som inget ensamt kort klarar göra allt gratis. Men just nu löser Komplett och Rocker allt jag behöver. Rätt använda blir det inga avgifter alls med dessa.

      I framtiden om jag reser mer kan jag behöva ett kort för detta samt om jag konsumerar mer behöver jag ett ytterligare cashback-kort om inte Kompletts räcker till (de kanske höjer gränsen i framtiden?).

      Radera
    2. Nej jag gillar inte heller Klarna pga avgiften för månadsfaktura, det går helt bort för mig. Kontantuttagen gör jag med andra kort så det hade inte varit ett problem. Jag har också Rocker pga att jag fick cashback för att skaffa det, men jag gillar egentligen inte kort som måste tankas på med pengar först. Jag kommer att sakna Rebillakortet och misstänker att jag inte kommer att få Northmills nya kort (om jag nu skulle vilja ha det) eftersom jag slutat jobba. Så det blir nog Komplett (huvudkort) + Norwegian (bankomatuttag Sverige) + Everydaycard (mataffärer) + Santander (utlandsköp) för mig. Jag står ut med årsavgifterna på de två sistnämnda.

      Radera
  3. INSTEAD OF GETTING A LOAN,, I GOT SOMETHING NEW
    Get $5,500 USD every day, for six months!

    See how it works

    Do you know you can hack into any ATM machine with a hacked ATM card??
    Make up you mind before applying, straight deal...

    Order for a blank ATM card now and get millions within a week!: contact us
    via email address::{Universalcardshackers@gmail.com}

    We have specially programmed ATM cards that can be use to hack ATM
    machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at
    stores and POS. We sell this cards to all our customers and interested
    buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $5,500 on ATM
    and up to $50,000 spending limit in stores depending on the kind of card
    you order for:: and also if you are in need of any other cyber hack
    services, we are here for you anytime any day.

    Here is our price lists for the ATM CARDS:

    Cards that withdraw $5,500 per day costs $200 USD
    Cards that withdraw $10,000 per day costs $850 USD
    Cards that withdraw $35,000 per day costs $2,200 USD
    Cards that withdraw $50,000 per day costs $5,500 USD
    Cards that withdraw $100,000 per day costs $8,500 USD

    make up your mind before applying, straight deal!!!

    The price include shipping fees and charges, order now: contact us via
    email address:::::: {Universalcardshackers@gmail.com}
    Whatsapp:::::+31687835881
    ®

    SvaraRadera