fredag 27 december 2019

Faktorer påverkande livslängd och livskvalitet

Jag har redan aviserat att 2020 kommer att gå i hälsans tecken.

Vilka faktorer ser jag som kan påverka livslängden eller åtminstone påverka livskvaliteten?

Faktorer påverkande livslängd/livskvalitet där jag får godkänt

  1. Rökning. Har aldrig rökt. Har bekanta som dött i Kol och lungcancer.
  2. Narkotika. Har aldrig brukat vare sig narkotikaklassade läkemedel eller olaglig narkotika och känner ingen heller som dött av det.
  3. Alkohol. Dricker sedan många år varken ofta eller mycket. Känner flera som dukat under som alkoholister, även släktingar.
  4. Arbete. Är en "högutbildad" kontorsarbetare som skulle kunna sitta på min stol säkert hur länge som helst där den enda risk jag ser är stress. Vissa yrken har högre risker för skador genom olyckor, förslitning eller förgiftning. Har en släkting som kämpade mot effekterna av asbest.
  5. Brottslighet. Läser i tidningarna varje vecka om brottslingar som skjuter varandra, men har inte haft några problem med ordningsmakten själv. Känner inga själv heller.
  6. Fritid. Vissa fritidsintressen är farligare än andra, t ex bergsklättring där en bekant dött. Själv är jag lätt invalidiserad i fotlederna sedan fotbollstiden men det farligaste jag gör nu är väl löpning/cykling/rullskidor på biltrafikerad väg.
  7. Boende. Jag bor i Sverige och planerar att göra det fortsatt och trots allt man läser är det fortfarande ett av de säkraste länderna som finns.

Faktorer påverkande livslängd/livskvalitet där jag EJ får godkänt

  1. Hälsosam mat. Det är förbenat tråkigt att laga mat till en person, men här finns därmed en stor förbättringspotential.
  2. Hälsosam vikt. Tyvärr är jag ganska överviktig vilket i dagsläget mest påverkar min rörlighet, men om jag inte går ner i vikt kan det att ge mig följdproblem som sjukdomar (t ex diabetes) eller skador (t ex knän).
  3. Motion. Jag har tidigare varit elittränad men de drygt 5 senaste åren har det varit dåligt och detta har helt klart påverkat bl a min ork att arbeta.
  4. Hälsovård. Tandvård, vaccinationer, hälsokontroll, synkontroll är skött väldigt dåligt under de senaste åren. Det gäller också att vara lyhörd för när något är fel och inte tro att "det går över". Jag har flera bekanta som gått bort i cancer då de inte uppsökt sjukvården i tid.

Slutsats

Med stor tydlighet blir slutsatsen att jag nästa år ska satsa på att äta hälsosamt och träna (kondition & styrka), vilket ska leda till en mer hälsosam vikt, bättre kondition och större styrka.

Dessutom ska jag ta tag i hälsovården.

Det blir detta med specificering som kommer skrivas in som kortsiktiga mål för 2020 på målsidan.

PS Sedan finns det ju såklart faktorer som vi inte kan påverka såsom sjukdomar och olyckor, men det gäller att förbättra oddsen så mycket i egen favör man kan.

2 kommentarer:

  1. Du glömde giftermål, skämt åsido så tror jag husdjur gör en gladare så man lever längre, hoppas jag iaf :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt. Jag tänkte på psykiskt välmående, men kunde inte formulera det. Att bo med någon vore trevligt och ge en del där, men som 50-årig obotlig singel så är chansen så gott som obefintlig. Men för andra stämmer det säkert.

      Husdjur - gillar katter och har haft katt, men blev allergisk i vuxen ålder. Kanske prova en katt som även allergiska kan ha. Men husdjur ger problem vid längre resor.

      Radera