lördag 28 september 2019

Omtag på mina fasta kostnader

I år kommer mina fasta kostnader att ha ökat ganska mycket, men det tar vi när året är slut.

Idag ska jag istället presentera mina fasta kostnader och se vad jag kan göra med dem inför nästa år. Vad som är en fast kostnad eller ej är i vissa fall en diskussionsfråga, men jag räknar nedanstående som mina fasta kostnader.

Bolån

Jag har mitt bolån på Nordnet där man tidigare kunde låna till vettig icke förhandlingsbar ränta (1,19%) med "bara" 1 MSEK sparat hos dem. De har dock försämrat villkoren så att nya kunder måste ha sparat minst 2,5-5,0 MSEK och får då 1,09%. Vi gamla kunder får dock vara kvar, men min ränta höjdes och är nu 1,29% (tidigare 1,44%) vilket gör att min räntekostnad nu är 1.128 kr/mån efter ränteavdrag.

Edit (2019-10-02): Nu har Nordnet släppt möjligheten för de med minst 1 MSEK på banken att låna upp till 60% till 1,29% ränta. För fullständig prislista se här, scrolla ner till "Räntor" och SEK. Jag har inget samarbete med Nordnet men tycker detta känns hyggligt konkurrenskraftigt.

Trots detta kommer jag att stanna kvar då jag tror 1,29% fortfarande är en hyggligt bra ränta. Genom att flytta allt jag har (vilket är precis vad Nordnet vill) till Nordnet skulle jag kanske inom 2-3 år kunna nå 2,5 MSEK hos dem och få 1,09% i stället för 1,29% vilket skulle spara 175 kr/mån. Amortering kan sänka kostnaden, men när räntan är så låg känns det bättre att investera i aktier. Jag tror att räntan för nästa år kommer att lämnas oförändrad.

Bostadsrättsavgift

För ett par år sedan avslutades tunga planerade renoveringar i huset och krävde kraftiga höjningar av avgiften. Men från förra året till i år har det inte varit några höjningar och för nästa år vet jag inte så jag räknar med ingen höjning. Nu är avgiften 3.048 kr/mån. 

Jag är mycket nöjd med lägenheten och kommer inte att flytta förrän jag lämnar Stockholm till förmån för Småland.

Bredband

Bostadsrättsföreningen har tecknat en gruppanslutning med Telenor och jag betalar en obligatorisk avgift på 165 kr/mån för 100/100-uppkoppling via fiber.

Det är omöjligt att byta både kapacitet och leverantör, så jag ligger kvar, troligen ända tills jag flyttar och då blir det betydligt dyrare när jag bara har mig själv. Men det kan vara dags för föreningen att omförhandla någon gång snart.

CSN

Jag studerade länge och kommer att få mitt lån avskrivet vid 65 år och därför räknar jag hela betalningen som en fast utgift. Beloppet beräknas i mitt fall som 4% av inkomsten 2 år tidigare + 150 kr i administrativ avgift. De 2 första åren precis efter pensionering (~ 55år) skulle jag kunna ansöka om nedsatt belopp eftersom inkomsten kommer att sjunka kraftigt. Därefter sjunker betalningen automatiskt genom lägre inkomst.

I år betalar jag 1.381 kr/mån, men nästa år beräknar jag att det blir 1.457 kr/mån.

Fackavgift & A-kassa

(Unionen, AEA): Har ända sedan jag började arbeta bara varit med i A-kassan och hållit mig utanför facket, men har i höst gått med i facket (läs mer här).

Detta ökar utgiften från 110 kr/mån till 335 kr/mån nästa år men det tycker jag det är värt och som pensionär försvinner kostnaden såklart helt.

PS Unionen bjöd på de 3 första månaderna så det påverkar inte årets utgifter.

Hemförsäkring

Hemförsäkring "måste" man ha och jag har Trygg Hansa där brf:ens förvaltare hade en bra deal för några år sedan. Tror priset är OK fortfarande men borde kolla upp det i vår när den löper ut.

Betalar just nu 128 kr/mån, men om jag inte gör något ökar det säkert runt en tia nästa år.

Mobilabonnemang

Idag har jag inget privat abonnemang utan endast ett som företaget betalar. Fördelen är att kostnaden för mina samtal är 0 kr/mån, men nackdelen är att det ibland kan vara svårt att stänga av jobbet på fritiden.

Jag kommer troligen att behålla detta upplägg så länge jag jobbar, men därefter blir det kostnad på i alla fall 150 kr/mån, kanske dubbelt inklusive lur.

Cykelförsäkring

Jag har två dyra cyklar som dock börjar bli äldre och nästa år är försäkringsbolagets åldersavdrag vid stöld så högt att jag inte kommer att förlänga mina specialförsäkringar med självriskeliminering.

I år betalar jag 48 kr/mån, men nästa år alltså ingenting.

Bankavgifter

I många år har jag haft SEBs "Enkla vardag" á 35 kr/mån.

I detta nu håller jag dock på att eliminera denna kostnad och nästa år ska den vara 0 kr/mån. Jag kommer att ha lönekonto på Skandiabanken och ett par gratis kredit- och betalkort. Dessutom hoppas jag på en del cashback från kreditkortet (se här).

Elnätsavgift

Elnätsavgiften kommer att ha varit ca 283 kr/mån i år (sista fakturan har inte kommit). Det finns bara en leverantör att välja på och denne höjer priserna som jag också skulle gjort om jag var monopolist så jag räknar med +5% nästa år och 297 kr/mån.

Jag skulle kunna försöka påverka den rörliga delen genom att spara lite kilowattimmar.

Elförbrukning

Här har jag haft Vattenfall många år. Genom att använda elskling.se har jag dock i denna vecka inlett ett byte till Göta Energi från och med 1a januari när avtalet med Vattenfallet löpt ut.

I år betalar jag ca 185 kr/mån för elen (sista fakturan har inte kommit), men nästa år kommer det bli ca 127 kr/mån. Genom att spara kilowattimmar skulle det gå att spara lite till.

TV-abonnemang

Använder mig av Telenor via fibern. I många år hade jag Viasat Silver för 269 kr/mån. I april utgick dock det valet och då fick jag Tv Stor för 299 kr/mån under ett år (sedan 399 kr/mån).

När året med Tv Stor löper ut kommer jag eventuellt att byta ner mig från 299 kr/mån till Tv Bas för 219 kr/mån. Jag vet att många av er inte har något abonnemang alls och tro mig, jag har funderat på det också och kanske troligast är att jag köper en bordsantenn för 3-400 kr med bara SVT1, SVT2, TV4 och någon till.

Summering

Genom att ta tag i några av de fasta kostnaderna finns det möjlighet att jag kan hålla de fasta kostnaderna oförändrade eller t o m att de minskar något för nästa år. När man radar upp dem så här synliggörs kostnaden och man ifrågasätter om det är värt priset.

Vissa kostnader är okända för nästa år men i tabellen nedan har jag sammanfattat ovanstående för vad jag har för fasta kostnader just nu och vad jag tror om dem nästa år:
I år kommer nog inte de fasta kostnaderna täckas av utdelningar, men det kommer inte fattas mer än ungefär en tusenlapp för hela året. Retfullt nära.

Nästa år kommer utdelningarna att vida överstiga de fasta kostnaderna med 10-15.000 kr för helåret.

Självklart blir det ett stort delmål mot ekonomiskt fri när de fasta kostnaderna täcks helt av utdelningar. Efter detta gäller det att börja jobba för att täcka de viktigaste rörliga kostnaderna, där mat är den som sticker ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar