måndag 26 augusti 2019

Jobba heltid ända in i kaklet eller deltid lite längre?

Min grundplan har länge varit att jobba 100% (kanske mer inklusive sidojobb) för att kunna bli 100% fri så snabbt som möjligt, möjligen redan vid 55 års ålder.

Nu har jag dock flexat ett par fredagar och alltså jobbat bara 80%. Detta var underbart skönt och skulle absolut kunna bli en vana.

Idag:
Heltidslön: 34.610 kr
- Skatt: -7.942
Heltidslön efter skatt: 26.668 kr

Imorgon:
Deltidslön 80%: 27.688 kr
- Skatt: -5.969 kr
Deltidslön 80% efter skatt: 21.719 kr

Jag lever på ca 13.000 kr/mån idag och kan spara 13.000 från min heltidslön. Med en deltidslön blir det sparandet som får ta hela smällen och sparandet blir därför 5.000 kr mindre, dvs ändå hyggliga 8.000 kr/mån.

Min plan är att sluta arbeta 2025-01-01 och om vi antar att jag sparar 13.000 kr/mån fram till dess blir det 52 månader á 13.000 kr/mån = 676.000 kr

Med deltid och bara 8.000 kr/mån sparande tar detta sparande 676.000 kr / 8.000 = 84 månader, dvs hela 28 månader extra.

Riktigt så enkelt är det dock inte då hela Utdelningsmaskinen får jobba på extra tid, vilket reducerar skillnaden kraftigt.

Om vi antar ett framtida kapital på 3,0 MSEK och 4,6% utdelning (det har jag idag) blir det på ett år 138.000 kr i utdelning vilket motsvarar 17 månaders sparande vid deltid.

Med hänsyn tagen till detta borde arbetslivet med deltid inte behöva bli 28 månader längre utan snarare ca 1 år längre. Idag känns det absolut som det är värt det!

Är det fler än jag som har tankar på deltid?

10 kommentarer:

  1. Halloj smålänningen!

    Min plan är att gå ner i deltid om några år, för att gå helt i pension vid 55. Hoppas planen håller!

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha. Intressant, hur gammal ungefär kommer du vara när du går ner i tid? 55 år är den perfekta åldern då vi då kan ut tjänstepension för att toppa konsumtionsutrymmet.

      Skrev inte att min nuvarande arbetssituation inte tillåter deltid, snarare skulle jag behöva en deltidsarbetande assistent om vi fortsätter växa något år till. Detta kan dock ge mig möjlighet till deltid, kanske 80% för mig och 50-80% för assistenten och när jag slutat om drygt 5 år är den troligen yngre assistenten redo att ta över.

      Radera
  2. Tänker absolut köra deltid :-). Det blir 80% nu i höst och om några år ska jag försöka trappa ner till 50%. Detta innebär att jag inte kommer vara "fri" förrän vid 60, men det är ju ändå tidigare än många andra, och jag behöver inte jobba ihjäl mig fram tills dess heller. I like :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Du går alltså ner till 80% på nuvarande jobb när som helst och har clearat det med arbetsgivaren?

      Som sagt, det kan vara bättre att sikta på att helt sluta vid 60 år och dessförinnan jobbat deltid. Även om slutåret blir något år senare.

      Radera
    2. Japp, så är det. Börjar jobba 80% fr.o.m. första oktober. Jag ska passa på att läsa en kurs på universitet samtidigt, en kurs som jag verkligen vill läsa, så just nu har jag laglig rätt att vara ledig. Men när kursen slutar i vår är ju inte planen att börja arbeta 100% igen :-). Har bra arbetsgivare, tack och lov...

      Trevlig helg :-)

      Radera
  3. Varför skjuta upp friheten? Jag ska göra som Chansar mest, utdelningseglaren petrusko och miljonär innan 30. Bara ta steget....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anledningar till att skjuta upp: 1) Sparandet minskar vilket skjuter upp den totala friheten 2) Arbetssituationen tål det inte just nu (kan troligen ändras) 3) Omgivningen (speciellt pappa) har ingen förståelse (skiter i alla utom honom, men går att förklara).

      Och bara en anledning att ta steget: UNDERBARA fredagar och långhelg varje helg!

      Radera
  4. Jag håller med om att deltid verkar bra, mitt mål är inte att sluta jobba helt, men på deltid vill jag gärna jobba. Halvtid skulle nog vara lagom för att det inte skulle vara jobbig alls att jobba, men ändå kul att hänga lite på ett jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halvtid dvs 4 tim/dag skulle inte funka för mig, då kan jag nästan lika väl köra heltid. Halvtid genom 8 tim på mån & tis samt halv ons skulle vara ett bra steg till helt ledig.

      Halvtid med min lön är blir dock bara 14.000 kr netto och räcker precis att leva på. Utdelningsmaskinen får knappt inga nya tillskott utan får växa bara av egen kraft och måste därför vara en bit större än den är nu innan det kan hända.

      Radera
  5. PS Nu har jag haft medarbetarsamtal med chefen och 80% deltid togs upp som en möjlighet. Nu har jag trätt in i en one more year-syndrome-fas där jag "bara" ska jobba ett år till med heltid för att få mer fart på utdelningarna innan jag går ner till deltid.

    SvaraRadera