tisdag 22 januari 2019

Nu börjar snart årets utdelningar för svenska bolag annonseras!

Den mest spännande tiden på året är när företagen presenterar årets utdelningar. Extra roligt tror jag det blir fr o m i år då jag nu har en medveten satsning på företag med bra utdelningstillväxt, snarare än hög direktavkastning.

Några av mina amerikanska bolag har redan meddelat utdelningshöjningar, men de är så små innehav.

För att se hur mycket utdelningshöjningar jag får för 2019 har jag tagit portföljen som den såg ut 2018-12-31 och beräknat en hypotetisk utdelning med 2018 års utdelningar, se här.

Sedan gör jag likadant med 2019 års utdelningsnivå. Innan årets utdelningar meddelats antar jag samma som förra året (röda siffror). På detta sätt kommer jag (förhoppningsvis) se hur utdelningen ökar successivt. Någon sänkning blir det dock säkert.

Redan imorgon 23/1 kommer mitt största innehav Castellum meddela sin utdelning för året och den kommer vara avgörande för om utdelningsökningen för året ska bli riktigt bra.

Skillnaden på totalerna ger mig den procentuella ökningen. Jag hoppas på åtminstone 5%, gärna lite mer. När detta skrevs är ökningen bara 0,3% men det är många bolag kvar...

4 kommentarer:

  1. Tur att det gick så bra för Castellum, så att vi får ännu mer utdelning på våra innehav där :).

    Tar och uppdaterar min blogglista nu förresten och lägger till din där. Du får gärna göra detsamma :)

    https://10arsplanen.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Lägger till dig på min lista och städar bort några bloggar som verkar ha somnat in.

      Radera
  2. Hej Smålänningen!
    Ingen dålig portfölj du skrapat ihop. Måste kännas nice att sitta på 1154 stycken Castellum med veckans utdelningsnyheter:)
    Jag har förut begått misstaget att stirra mig blind på hög direktavkastning, nu har jag lärt mig läxan och investerar mer i bolag med god utdelningstillväxt, det blir bättre på sikt. Kul med en ny blogg att följa, jag lägger också upp dig på min blogglista, om du vill är du välkommen att göra detsamma:)

    Mvh / K
    http://kollpakontot.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blev ju riktigt en riktig bra start på utdelningshöjningarna med Cast efter att jag skrev inlägget.

      Jag har inte släppt det här med hög DA riktigt ännu... Åtminstone när jag ska plocka ut utdelningarna till konsumtion så vore det ganska bekvämt att ha en DA som "bara" växer ungefär med inflationen men med en hög DA.

      Då får jag ett jämnt (reellt) uttag i stället för att det växer varje år. Det är ju som "yngre aktiv pensionär" 55-65 år som jag tror att penningbehovet är större än senare.

      PS Har lagt till dig i min lista.

      Radera