torsdag 31 januari 2019

Månadsuppdatering januari 2019

Portföljvärdet

Under januari har portföljen stigit kraftigt och tagit igen en del av höstens fall. För mig betyder det egentligen bara att marginalen på belåningen innan en högre räntesats kickar in ökade. Månaden avslutas med portföljvärdet 1.287.491 kr.

Portföljvärdet ökar därmed från förra månaden med hela 115.527 kr (+9,9%) inklusive lönesparande eller 89.527 kr (+7,6%) exklusive lönesparande.

Inkomster & Sparande

Denna månad blev det mer än en normal månadslön med 29.851 kr netto då jag valde att ta ut ett par dagar semester som pengar.

Lönesparandet blev mycket höga 26.000 kr, vilket möjliggörs av att jag tillfälligt sänker bufferten på lönekontot till 10.000 kr. Detta beror på att jag nu håller på att hårdspara på sparkonto till en begagnad bil (drygt 100.000 kr?) som jag ska köpa till min far och ville ha en rejäl grundplåt, vilket jag tidigare skrivit om. Nästa månad och därefter blir det mer normala 10-14.000 kr, där allt kommer åka in på sparkontot fram till dess att bilen köps. Då töms sparkontot och beroende på hur länge bilköpet dröjer behöver jag även plocka ut en slant från ISK-kontot. Uttaget från sparkonto och ISK-konto kommer att visas som ett negativt sparande och därmed skapa rejäla hugg i kurvorna.

Löneinkomst: 29.851 kr
Utdelningar: 357 kr
Sidoinkomst: 0 kr
Total inkomst: 30.208 kr

Lönesparande: 26.000 kr
Återinvesterade utdelningar: 357 kr
Sparande inkl utdelningar: 26.357 kr

Sparkvot inkl utdelningar: 87,3%
Sparkvot exkl utdelningar: 87,1%

Sparkvoten på rullande 12 månader blir därmed 66,3% inklusive utdelningar och 59,6% exklusive utdelningar. För helåret är målet väldigt lågt om jag räknar in uttaget för bilköp, se ovan.

Utdelningar

För denna månads utdelningar blev det med 357 kr en minskning med 1.558 kr (-81%) jämfört med förra årets 1.915 kr vilket beror på omplaceringar (sålt Hemfosa Pref, Sagax D, Klövern Pref). Förra året hade jag ganska mycket fixed income i form preferensaktier men dessa är borta då jag nu vill ha utdelningstillväxt.
Utdelningen på rullande 12 minskar därför något, från 5.557 kr till 5.427 kr och platån kommer fortsätta fram till mars.

Frihetskvoten & Arbetsfridagen

Arbetsfridagen och frihetskvoten blev ligger i princip helt stilla med 2018-07-05 resp 49,38%.

2 kommentarer:

  1. En otrolig sparkvot måste jag säga. Du lever extremt snålt med de låga utgifterna. Det kommer inte vara några som helst problem för dig att bli fri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sparkvoten enskild månad får ses som extrem men har som sagt sin förklaring i sänkt buffert, men även 12 månaders rullande är riktigt bra.

      Att bli ekonomiskt fri är dock ett maratonlopp och mest stolt är jag dock över den ackumulerade sparkvoten sedan aug 2013, 45% inkl återinvesterad utdelning eller 41% exklusive och dessa är såklart svagt ökande med de höga nyare sparmånader som tillkommer.

      Tack för att du kommenterar!

      Radera