måndag 2 oktober 2017

Investeringar september 2017

Fr o m denna månad skriver jag ett separat inlägg om månadens investeringar efter att tidigare haft dem som en del av månadsuppdateringen.

Investeringar

Jag har långt gångna planer på att till stora delar lämna Avanza och Storbanken till förmån för Nordnet och anledningen är enbart lägre räntor på både aktiebelåning och bolån. Detta gör att jag fr o m det beslutet slutar att köpa på Avanza.

Eftersom sparandet totalt blev 19.291 kr och nettoköpen denna månad blev så lågt som 2.467 kr minskar belåningsgraden. Men p g a ovanstående tar jag det lugnt denna månaden.

Inga nya bolag, bara påfyllningar och försäljningar i gamla:

Avanza ISK Sverige:
Alfa Laval 3st
Betsson -208st
JM 2st
Nobina 354st
Nordea -10st
SAS Pref -2st

Avanza KF Graham:
Sålt av allt, ett 20-tal små innehav summerandes till dryga 20.000 kr och flyttat över pengarna till Avanza KF Utland-kontot.

Avanza KF Utland
Cisco 17st

Nordnet:
ABB 17st
Acando 90st
Coor 35st
Hemfosa 7st
HiQ 6st
Nordea 75st
Resurs 35st
Stora Enso 11st

Försäljningen av Betsson beror på att jag inte riktigt tror på företaget längre. Frågan är om jag ens ska behålla en mindre post, men gör så tills vidare.Än så länge har de i alla fall en bra utdelningshistorik.

Tillsammans höjer investeringar och försäljningar den årliga utdelningen med bara 577 kr, vilket egentligen är ganska bra när nettoinvesteringarna är mycket låga.

P g a allt ovan samt en positiv börs så har belåningen gått ner från 20,0% till 18,3% vilket är tvärtemot vad jag tidigare skrivit om att öka belåningen successivt mot 30% (http://utdelningssmalanningen.blogspot.se/2017/09/min-belaning-nu-och-som-pensionar.html). Det är dock tillfälligt och nästa månad räknar jag med att öka belåningen något igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar