söndag 28 maj 2017

Min utgiftsnivå ger min sparkvot

När jag satt och jobbade med mitt nya kalkylblad Sparkvot , kom jag att tänka på att sparande är ett resultat av utgifterna (och löneinkomsten) snarare än tvärtom.

Jag lyckades hitta mina inkomster, utdelningar och sparande ändå bak till augusti 2013.

Eftersom jag försöker ha en buffertmånadslön på lönekontot beräknas mina utgifter varje månad:
Nettolön - Lönesparande = Utgifter

Genom att ackumulera alla utgiftsmånader och dela med antalet månader får jag en mycket intressant graf:

Data finns på Sparkvot-fliken.

För varje månad som läggs till blir grafen stabilare och det känns som att utgiftsnivån vill stabilisera sig på 15.000 kr/mån.

Detta är goda nyheter då nettolönen för året kommer ligga på 25-26.000 kr/mån medan utdelningarna kommer ligga på dryga 3.000 kr/mån.

Sparandet kan då komma att bli 13-14.000 inklusive återinvesterade utdelningar eller runt 10.000 kr/mån i rent lönesparande.

Då blir sparkvoten inklusive utdelningar 46-48% vilket vore fantastiskt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar