lördag 27 juni 2026

Värmerekord?

Jag har lovat mig själv inte klaga på värmen de få dagar vi har värme i detta land men nu känner jag mig tvungen att göra det ändå. 

Ett par veckor per år brukar jag sakna AC i huset men brukar intala mig att det inte behövs då de är så få. Men frågan är om inte denna veckans saknad är den värsta hittills. Jag har redan idag en luftvattenvärmepump för att få värme men tyvärr ger den ingen kyla. På ett gammalt jobbs kontorsrum körde jag en portabel AC men jag var varken nöjd med effekt eller ljudnivå så OM jag skulle köpa något själv får det nog bli en fast installerad i sovrummet. Någon som rekommenderar eller avråder från något?

I skrivande stund är det kl 20:30 på lördagskvällen fortfarande 31 grader varmt och helt säkert var det några grader varmare under dagen men vi har ingen officiell termometer här. Inomhus har jag idag toppat på 30,5 grader i köket men hoppas få ner det lite innan jag lägger mig.

Som tur är har jag en källare som är skön att sova i. Just nu har dock temperaturen stigit där också, även om 19,5 grader är behagligt även det (normal källartemp är ca 18,0 grader).

I övrigt har jag varit iväg och badat i någon av våra fina insjöar varje dag.

Hur har ni upplevt värmeböljan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar