onsdag 21 september 2022

Utdelningssmålänningen gör teknikinköp!

Vill inte skriva om inflationen i allmänhet eller energipriserna i synnerhet. Utgången i valet kände jag inte heller för. 

Den deprimerande börsutvecklingen vill jag absolut inte skriva om - jag fortsätter bara att köpa fler aktier för erhållna utdelningar och den slant som blir över från lönen. Någon gång vänder det och då gäller det att ha så många aktier som möjligt.

Nya teknikinköp!

Det är numera sällan jag gör nya teknikinköp trots att jag gillar teknik. Men väl i FIRE kommer det få sin bit av budgeten. 

Mobiltelefon

Första köpet blev en lyxig mobiltelefon (Samsung S22+) och lyckligtvis behövde jag inte betala själv, men detta var troligen sista gången och nästa gång får jag betala själv och då blir det något mycket enklare. Har 2 telefoner på jobbet och min andra är Samsung S10 och den omedelbara skillnaden är vikten och formatet där den nya är avsevärt tyngre.


Tangentbord

Jag jobbar en del hemifrån och har länge varit irriterad på mitt usla tangentbord som ibland ger dubbeltecken och ibland inget tecken. I början av 90-talet köpte jag ett IBM PS/2-tangentbord (se första bilden) med mekaniska brytare för stora pengar och jag har länge tänkt att jag ska ha ett sådant igen när plånboken tillåter.

Så därför tänkte jag att eftersom jag slipper betala så köper jag det tangentbord jag velat ha länge men inte förmått mig att köpa p g a priset.

Egentligen har det här tangentbordet alldeles för mycket "bells and whistles" men det känns som att de bästa tangentborden att skriva på är av gamingtyp.

Jag hade ganska specifika krav:
  • Det ska ha de mekaniska brytarna från marknadsledande Cherry MX.
  • Det ska vara fullstort.
  • Cherry MX-brytarna finns i olika färger med olika egenskaper och de bruna ska vara bäst för typing.
Med dessa krav fick det bli Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Brown för runt 2.000 kr. Hittills har jag upptäckt 3 trevliga bonusegenskaper (men det finns fler outforskade):
  • Det finns möjlighet att styra volym, muta ljud, stop, play, skip, rewind och paus direkt på tangentbordet.
  • LED-belysta tangenter gör att man skriva i mörker.
  • USB-ingång gör att man slipper krypa bakom datorn för att sticka in USB-minnet.
Skulle jag betalt 2.000 kr själv? Absolut, men inte nu utan först i FIRE. 

2 kommentarer:

  1. Har inte alls samma teknikintresse som du :) Stereon tror jag att jag berätta om förut, den inköptes för över 20 år sedan och blev NAD 218 THX och NAD 116. Sedan är det Technics enkla grejer skivspelare och CD. Men inte så ofta man använder de grejerna längre, funkar dock hur bra som helst ännu.

    Högtalarna är stora monster från Dynavoice. Har även AudioPro Blue Diamond, men där har jag blåst den ena suben (2 ggr). Svårt med aktiva grejer när slutsteget är ett kärnkraftverk :)

    Mobil har jag inte bestämt ännu. Men nu verkar det som att Cirkusen inte vill ha tillbaka den jag använder eftersom den är för gammal :) Snarare är det dags att uppgradera mig med en ny bättre. Passar mig bra. Då kan jag behålla den gamla Samsungen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer att jag gillar teknik och jag får ibland hejda mig då jag ju vet att pengarna ska gå till FIRE-spar.

      I FIRE när jag kommer till hus blir det helt nya områden som kommer behöva teknik och jag får hejda mig ännu mer (hemgym, fiske, trädgård, hobbyrum, mat- och drycktillverkning mm) men blir det stora intressen och blir välanvänt må det vara hänt.

      Stämmer att vi pratat stereo tidigare och min går inte heller så mycket just nu. NAD är ju fina och det kräver lite intresse för att gå till HIFI-klubben som väl är de enda som säljer NAD? Min Yamaha är halvtrasig men kommer ersättas med något nytt i FIRE (+ny TV, + subwoofer).

      I föräldrahemmet finns en fin 50-årig Skantic-stereo (receiver+skivspelare) och Sonab-högtalare som fungerar bra. Problemet med denna och även nyare format är att numera är inte ljudkvaliteten i fokus utan snarare ljudkällan (främst Spotify) vilket kan vara svårt att få in i gamla anläggningar. Men ingen musik låter bra på mobilhögtalare!

      Byta sprängda högtalarelement själv är väl ett perfekt FIRE-projekt?

      Telefon har jag ju fina men det är företagets, och jag räknar med att få behålla en om den inte är helt ny när jag slutar. Själv behöver jag inte så mycket vilket du också skrev om: hygglig batteritid, hel och stabil samt klarar ett antal basappar.

      Radera