fredag 3 december 2021

När vill man helst inte få börsnedgången?

Läste dagens inlägg från Miljonär innan 30 och som oftast gillade jag vad jag läste.

Ju närmare FIRE jag kommer desto mer orolig blir jag över att jag kommer att sluta för tidigt och med för små inkomster. Såklart är detta One More Year Syndrome, men det blir inte mindre verkligt bara för att man vet att det finns där.

Mitt beslut om exit kommer främst att tas på grundval av mitt portföljvärde. Jag har skrivit om detta ett flertal gånger, t ex här.

Svaret på frågan i rubriken är att man absolut inte vill se en börsnedgång precis i början av FIRE. Det hade inte varit roligt att i februari 2020 ha sagt upp sig för att direkt se Corona-dippen käka upp en stor del av portföljen. Nu gick det ju upp snabbt igen, men det kunde man ju inte veta då.

För att minska risken att säga upp mig för tidigt kommer jag därför att ha en kompletterande mer konservativ värdering av min portfölj som baserar sig på ett rullande 12 månaders genomsnitt (R12). 

Målet för portföljvärdet är 3,1 MSEK (+ 0,5 MSEK belåning) för att kunna ta ut 15.000 kr/mån. Jag är inte säker på att R12-värdet behöver vara riktigt lika högt, men så stor skillnad som nu ska det nog inte vara. En stor skillnad för de båda portföljvärdena tyder på en snabb uppgång (eller nedgång) där gummibandet är hårt spänt.

Intressant att se i grafen är att R12-värdet klarat att öka varje månad sedan jag började mäta - alltså även genom Corona-dippen. Det är klart att det kan komma djupare och längre dippar, men någon gång måste man våga släppa sargen. 

Kommer det inget börsfall precis i början av FIRE utan man får i alla fall ett par år av normala börsuppgångar så skapas marginaler så att portföljen är mycket bättre rustad att ta ett börsfall.

4 kommentarer:

  1. Varför behöver du ha så stort fokus på portföljvärdet om målet är 15000 kr/mån? Jag tänker att 4 % regeln är lite mer abstrakt när man inte riktigt är uppe i summorna än så är det ett bra riktmärke. Du är ju snart där. Varför inte sätta målet på 180 000 plus skatt i utdelningar per år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anser att jag måste ha fokus på portföljvärdet då mina aktier inte har DA som utvärderingskriterium längre.

      En portfölj fylld med aktier med DA på 0% eller i alla fall <1% men med en god totalavkastning (TA) kommer inte ge utdelningar som jag kan leva på.

      Radera
    2. Aha då förstår jag :) Det blir att sälja av lite då och då.

      Radera
    3. Precis får sälja av då och då. Vet inte om man ska göra det en gång om året eller oftare.

      DA är just nu 2,5% och de pengarna kan jag ju ta ut, men måste sälja en del också.

      Radera