tisdag 13 juli 2021

Ett kortsiktigt mål snart nått

Jag har mitt bolån på 1,5 MSEK på Nordnet där det tidigare räckte med 1,0 MSEK sparat för att få lån med rabatterad ränta.

Nu är kravet på nya lån minst 2,5 MSEK för att få en vettig ränta.

Min ränta för bolånet ligger på numera medelmåttiga 1,29% men jag har sedan något år hoppats att jag någon gång ska nå 2,5 MSEK så räntan sänks till helt OK 1,09% vilket ger en sänkning av mina fasta kostnader med med 2.100 kr efter ränteavdrag. Inte jättemycket men klart märkbart.

Det är helt klart billigare att leva som rik än som fattig! Jag menar, den fattige bor dyrt i hyresrätt, jag bor till OK kostnad i min BR, men den rike betalar ännu lägre ränta än jag (se Nordnet).

I skrivande stund saknas det bara 20.000 kr till 2,5 MSEK på Nordnet (jag har ett par konton på Nordnet utanför det jag visar på bloggen också) vilket jag hoppas nå tills 3-månadersräntan binds igen 1/10. 

20.000 kr kan jag lätt spara på 3 månader och om portföljvärdet åtminstone håller sig platt så räcker det för att nå 2,5 MSEK.

På längre sikt (i FIRE) kommer jag inte ha något bolån alls utan kommer köpa mitt hus i Småland kontant. Dels för att det känns rätt, men mestadels för satt jag då inte kommer vara kreditvärdig (= ingen arbetsinkomst).

7 kommentarer:

  1. Så är det, det är dyrt att vara fattig. Ännu dyrare att vara fattig och lat!
    Hoppas du når målet och att du lyckas binda billigt! :-)
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Fattig och LAT (tänker på Lyxfällans socker och fettdieter där)

      Radera
  2. Lika kul alltid när spelreglerna förändras...

    En gammal sanning angående rik och fattig även om skillnaderna mot nog minskat. Avanza har 10 mkr för att få 0.79%... Tidigare var 3.0 mkr tillräckligt för att maxa förmånerna men inte längre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3 MSEK är inte längre vad det var...

      Gammal sanning, men åtminstone här stämmer den. Är det 10 MSEK på Avanza - det är mycket. Jag vet jag tittade på det för ett par år sedan men insåg jag inte kunde nå 3,0 MSEK inom överskådlig tid.

      Radera
  3. Jag har 2,39% i ränta på ett gammalt lån på SEB som jag övertog med fastigheten. Årlig ränta ligger på 3,5k...så ca 285 kr/månad.

    Har fyllt i såna där "byt bank för bolånet" utskick men jag har aldrig varit intressant, troligtvis eftersom belåningsgraden är för (10-12% ca) låg och lånesumman för liten.

    Det känns lite märkligt om jag ska behöva höja lånet på fastigheten ytterligare för att få en lägre räntesats.

    Men tanken har slagit mig att låna upp till 50% och slänga in likviden i preferensaktier...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2,39% är ju inte så bra, men jag ser att det är småpengar i ditt fall. Skulle nog fundera på att betala av det helt. Inteckningsbrevet finns kvar även om lånet inte finns kvar - vilket jag inte visste innan - och nya lån kan ju tas upp på samma inteckning om något skulle ändra sig i framtiden.

      Ännu lite bättre är Nordnets bästa aktiebelåningsränta på 0,89% vilken jag använder och kommer använda även i FIRE (lite mindre än idag dock).

      Radera
    2. Har skickat en fråga till Avanza angående flytt av bolån till dem. Annars får jag väl byta bank...

      Ja, det är ju en "liten summa" i sammanhanget naturligtvis. Jag är inte så kunnig kring lån, har hela mitt liv undvikit allt vad lån är.

      Man kan väl öka på amorteringen, det är väl ett sätt att betala av lånet snabbare. Amorterar 400 kr/månad i dagsläget och har så gjort ända sedan jag tog över lånet. Skrev bara på papperet där för 10 år sedan med "befintliga villkor". Det enda jag gjorde var att så fort det var möjligt så övergick jag till rörlig ränta. Den bundna var på 3,89% när jag tog över lånet....

      Får se vad Avanza svarar. Jag vill gärna samla min ekonomi på 1 ställe.

      Radera