måndag 22 mars 2021

Större uttag närmar sig!

Har tidigare berättat att jag köpt bil till pappa för 150.000 kr år 2019. Han är +80 år och har aldrig sparat pengar så det kändes helt rätt att bjuda tillbaka då jag fått så mycket av honom.

Nu är det snart dags igen då pannan antingen behöver bytas ut eller ses över. Pannan är runt 25 år gammal och gick på olja först men blev efter några år konverterad till pellets. 


Alternativ 1

Se över pelletspannan vilket får följande konsekvenser:

  • Lägre utgift
  • Oklar livslängdsförlängning
  • Ett tungt jobb för en 80-plussare att bära ned och ösa ur 16kg-säckar med pellets
  • Sotning egen och av sotare
  • Pelletsmagasinet klarar bara en dryg vecka vid sträng vinterkyla

Alternativ 2a

Byta ut pannan till värmepump för luft/vatten:
  • Större utgift
  • Många säkra år framför sig
  • Underhållsfritt förutom enstaka servicetillfällen. Inga säckar gör att pappa kanske orkar bo ett par år extra i huset.
  • Ingen sotning
  • Kan lämna huset längre tid utan att riskera att det blir utkylt
  • Sämre driftekonomi än bergvärme i längden

Alternativ 2b

Byta ut pannan till värmepump för berg:
  • Ännu större utgift än luft/vatten
  • Många säkra år framför sig, troligen några fler år än luft/vatten enligt vad jag läst
  • Underhållsfritt förutom enstaka servicetillfällen. Inga säckar gör att pappa kanske orkar bo ett par år extra i huset.
  • Ingen sotning
  • Kan lämna huset längre tid utan att riskera att det blir utkylt
  • Bättre driftekonomi än luft/vatten-värme i längden. Payback-tiden jämfört med luft/vatten bör ändå inte bli årtionden
  • Det ska gå att borra då flera hus i närheten har bergvärme, men det verkar som att de flesta nyinstallationer är luft/vatten

Avslutning

Jag har tidigare skrivit att om jag följer minsta motståndets lag, samt om timingen är hygglig så är det sannolikt att det blir pappas hus (huset jag växte upp i) jag tar över när jag blir ekonomiskt fri. Om jag menar allvar med detta så kanske bergvärme ändå är det som är bäst i längden. Trots den höga initiala kostnaden, men det beror som sagt på payback-tiden..

Det handlar om ett hus på 100 m2 + 100 m2 källare från 1973 med vattenburen värme som ligger i södra Småland.

Har mina läsare någon input?

Vet att det lokalt i Småland finns åtminstone 3 st tillverkare av värmepumpar (CTC, Nibe och IVT). Är det svenskt (småländskt!) man ska ha i detta fall eller finns det japanska (Hitachi?) eller tyska alternativ (Bosch?) som är minst lika bra? Driftsäkerhet och driftekonomi ligger högre på önskelistan än inköpspris.

Dessutom verkar varje tillverkare ha i alla fall 2 modeller där den ena är det absolut senaste med mycket bra prestanda men med pris därefter. Dessutom har de en modell som har mer standardmässig prestanda och lägre pris.

Finns det tillval som man ska tänka på att eventuellt få med? Utbärning och deponi av det gamla får vi betala för, vilket inte tillhör vanligheterna i vår familj där vi brukar göra allt grovarbete själva. Frikyla (se kommentarer)  till bergvärme lät intressant.

Vad ska det kosta? Har sett siffror som säger ca 150' för bergvärme och 100' för luft/vatten efter ROT.

11 kommentarer:

  1. Jag bor i Blekinge, dvs. inte långt från södra Småland. Jag skaffade en luft/vatten från CTC 2004 och den håller än. Hela installationen med uteenhet och innemodulen för varmvatten och extra elpatron kostade 70.000 på den tiden. När jag räknade på det fick jag inte ihop kalkylen för bergvärme eftersom det är få riktigt kalla dagar här i söder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Läste att bergvärme blir mer intressant ju längre norrut man kommer. Södra Småland och Blekinge är ju som sagt långt söderut.

      Måste säga att småländsk pump med luft/vatten är det som vi på förhand tror är det mest troliga.

      Radera
  2. Håller med Fredrik, bergvärme kan inte vara ett alternativ så långt söderut. De få dagar som det är riktigt kallt motiverar inte bergvärme. Luft/vatten ger mest värde för pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Innan jag läste på lite och skrev inlägget visst jag inte att breddgraden var en faktor.

      Radera
  3. Värmepump idag är ibland fel ord, med det menar jag att man i vissa system även kan utvinna kyla sommartid. Är det av intresse så är möjligen bergvärme det man bör gå på. (Googla frikyla). Har jämfört både Nibe och IVT och håller personligen Nibe något högre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Kyla har jag sett att de kan ge. Frikyla var ett nytt ord för mig - nästan gratis från från berget var intressant. Ett litet antal dagar om året är sovrummen väldigt varma men det finns ett gästrum i källaren som alltid är svalt vilket pappa använder då och vilket även jag tänker göra om/när jag tar över huset. Master Bedroom bara skulle eventuellt vara intressant att kyla, men då kanske en vanlig AC är bättre?

      Japp! Hade inte ens hört talas om IVT innan detta började förra veckan, men däremot Nibe och framför allt CTC kände jag väl till.

      Radera
    2. Kyla är nog inte så viktigt ändå. I 1,5-planshus däremot är min erfarenhet att det blir väldigt varmt på ovanvåningen.

      Radera
    3. Såg nu att frikyla var ett tillval 15-25.000 kr. Nej, det blir för mycket pengar då redan bergvärmen kostar ganska bra.

      Radera
  4. Hallå US! Känns som de givna kommentarerna fått med det mesta, tror även jag att luft-vatten räcker gott men visst bergvärme är snäppet bättre. Behövs inte mycket under 0 grader innan verkningsgraden blir betydligt sämre så undrar ändå om inte jag satsat på bergvärme. Betänk att när kallt ute är elen till elpstronerna kanske 4-5 gånger dyrare än vanlig taxa. Dags för lite Excel tänker jag! Rätt behaglig framtid att överta din farsas hus ju, grattis i förskott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bergvärme är lite bättre. Kanske lite längre livslängd och definitivt bättre verkningsgrad. Men vad jag läst gör den sydliga breddgraden att skillnaden blir så liten att merkostnaden blir svår att räkna hem.

      Det är ett riktigt bra hus pappa har och i kanonskick. Har aldrig strulat sedan 1973 när det byggdes. Inga påträngande grannar trots att det ligger i by (utkanten). Plus affektionsvärdet. Negativt är att jag egentligen vill ha mer tomt än vanlig villatomt, mer ekonomibyggnader/garage än bara ett garage.

      Tror man kan få offert bara genom klicka igenom några frågor på webben.

      Pappas granne har nyss installerat luft-vatten, en Mitsubishi 7kW för 103.000 kr efter ROT. Tillägg för att lyfta ut gamla pannan. Så nu har vi en benchmark.

      Radera
    2. Pappa tyckte det blev dyrt med bergvärme nu när han är så gammal, men om jag klargör att jag är intresserad att ta över huset så kan saken komma i ett annat läge och bergvärme blir mer intressant. Kanske även frikyla (se ovan)!

      PS Hans bror har ett exakt likadant hus med just bergvärme installerad sedan tidigt 2000-tal.

      Radera