onsdag 17 februari 2021

Från 772.000 kr till 1.938.000 kr på 49,5 månader

Stärkt av Slimis inlägg om sin portföljutveckling kände jag att jag inte vill ha mitt deprimerande medarbetarsamtal som senaste inlägg längre.

Portföljvärdet 2016-12-31 var 772.389 kr och jag är lite besviken över att jag inte har några data för 2013-2016 men så är det.

I skrivande stund 2021-02-17 är portföljvärdet 1.927.341 kr vilket innebär att portföljvärdet månatligen ökat med i snitt 23.300 kr. Jag skulle ljuga om jag säger att jag inte snart vill se 2 MSEK på kontot.

För att visa att det verkligen inte gått upp med lika mycket varje månad visar jag min portföljvärdesgraf där det är den blå kurvan som är intressant i dagens inlägg (2017 och till halvårsskiftet 2018 har jag bara halvårssiffror, men därefter är det månadssiffror).

Det känns verkligen tryggt och skönt att zooma ut och se att man har drygt 4 års siffror att titta på som ger en tydlig trend uppåt och mot FIRE. Detta då man ibland kan bli väldigt kortsiktig när man tittar på portföljvärdet. T ex idag verkar portföljvärdet minska med 11.000 men det är inget att bry sig om på sikt.

Jag har en tillgång till som gjort en bra resa och det är min bostadsrätt som ökat från 1,4 MSEK till 3,8 MSEK (enligt senaste avsluten) på 20 år. Detta är absolut inte den bästa lägenhetsavkastningen då jag vet att t ex mina grannlägenheter såldes för under strax 1 MSEK ett par år efter jag köpt. Trots detta har lägenheten på 237 månader ökat med i snitt 10.100 kr/mån (före skatt) under perioden vilket betyder att jag fått betalt för att bo även när månadsavgift, underhåll, renoveringar och boräntor betalats.

Allt annat som jag köpt och eventuellt fortfarande äger har gjort en värderesa ner mot noll. Mycket är dock såklart kasserat.

8 kommentarer:

  1. Undrar om kommande år också kommer att innebära att man får betalt för att bo i villa eller bostadsrätt? Det har ju varit så i säkert 25 år.

    Mot de 2 mkr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte i mitt fall då jag ska flytta till villa i Småland som haft mycket svag prisutveckling de senaste decennierna och jag tror inte det blir någon skillnad de kommande.

      Ja, mot 2 MSEK. Troligen mitt största delmål jag hoppas nå i år.

      Radera
  2. Trevlig blå kurva som helt klart visar färdriktningen!
    Hur tänker du med belåningen? Ser att den också ökar rätt kraftigt. (Jag är själv väldigt försiktig av mig och har ingen belåning eftersom jag är för rädd om börsen gå nedåt även om jag förstår att det långsiktigt kan vara rätt.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Belåning nu under uppbyggnaden tycker jag är värt risken då jag kan parera börsfall med erhållna utdelningar och sparande från lön.

      Men som pensionär när jag ska ta ut utdelningarna för att leva på och det inte finns någon lön att spara från så kan jag inte ha lika hög belåning, om ens någon. Troligast blir det ändå belåning som pensionär men då kanske "bara" max 0,5 MSEK till en portfölj om runt totalt 4 MSEK.

      Radera
  3. Härlig utdelning! Ja de där sista slantarna kan ta låååång tid. Vi har studsat runt nu ca 100000 kr från nästa delmål på 3 miljoner. Vi var bara 30000 kr därifrån innan covid, nu närmar vi oss igen då portföljen sakta me säkert börjat röra på sig. Tyvärr äger vi mestadels värdebolag och där har återhämtningen varit trög, samt att halva portföljen är i dollar, som har backat en hel del senaste året. Vi får hoppas att storbolagen gör en tjurrusning nu på våren så att vi äntligen kan komma över de tre. Vi har många nedtryckta bolag, t.ex. Telia och Tele2 och väntar på att t.ex. Hufvudstaden kan vakna till liv igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo jag var också runt 1,95 MSEK dan innan fFörsta dagens Corona-ras förra året.

      Radera
  4. Hej Smålänningen.

    Grattis till en fin utveckling över tid! Det ska bli kul att fortsätta följa din resa. Jag hoppas du når dina mål fram till pension.

    Fortsatt lycka till.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Innan Corona var jag tämligen säker på att nå fram i tid (2025-01-01), men pandemin gjorde att det blev ett förlorat år och möjligen att jag inte når fram dit jag tänkt till 2025-01-01.

      Då kan det uppstå en intressant fråga: ska jag pruta lite på målet och ändå gå i pension? Efter några år kommer jag nog ha nått målet ändå pga utdelningshöjningar.

      Eller jobba tills jag når det uppsatta målet?

      Svaret är nog att det beror på hur trött jag är på att jobba vid det tillfället...

      Radera