måndag 9 november 2020

En första utdelningsprognos för 2021

När årets utdelningsprognos blev totalsaboterad av Corona blev allt lite jobbigt och jag är väl inte helt nöjd med hur jag agerade (eller reagerade). Det verkar dock som att min strutsmentalitet åtminstone var bättre än paniksälj.

Nu börjar det pratas om vaccin och även presidentvalet gör att himlen verkar klarna upp.

Vi har också kommit så långt på året att nästa år börjar komma inom räckhåll. Därför vågar jag göra en första utdelningsprognos för 2021:

  1. Jag tog dagens portföljinnehåll och antog att utdelningarna ligger fast nästa år för de aktier som inte justerat ned aktieutdelningen för Corona. För övriga aktier (främst svenska bankaktier i mitt fall) antog jag att utdelningen återgår till 2019 års nivåer. Detta ger mig ca 90.000 kr i utdelningar.

  2. Till detta kommer utdelningar från nyinvesteringar i november och december 2020 och även från hela 2021.

  3. Jag hoppas även på en del utdelningstillväxt.

  4. Omplacering till högre direktavkastning kan det bli tal om. Speciellt ETF:ernas bristfälliga utdelningsinformation, nyckfulla utdelning och låga utdelning kan komma att ersättas av direktägande i aktier.
Mest osäker är jag på om de svenska aktier som dragit in utdelningen kommer upp till 2019 års nivå redan nästa år. Men de kan också komma att ge extrautdelning eftersom det inte blev något 2020. Total förvirring råder.

Lyckas allt ovan och man räknar man ihop 1-4 hamnar jag definitivt en liten bit över 100.000 kr vilket vore en stor milstolpe för mig. Men när lyckades något till 100%? Aldrig, så mer troligt är mellan 90-100.000 kr och milstolpen 8.000 kr/mån = 96.000 kr/år vore väl trevligt!

Nedan visas erhållna utdelningar för 2016-2019 samt en aktuell prognos för helåret 2020.

3 kommentarer:

  1. Lika bra att jobba med prognoserna igen ju så bra gjort US! Alla vi FIRE strävare håller nog tummarna hårt inför 2021. Det är en märkligt och lite skrämmande konsekvens av FIRE strävandet - all denna längtan efter nåt mest hela tiden. Du har ju säkert sett alla mina uttryck om 'bara tre veckor tills nästa lön" o.s.v. Det är mycket längtan med under resan... Jobbigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag vill se "hockeyklubban" snart, dvs när ränta på ränta, snöbollen eller vad vi kallar det kommer.

      Då menar jag såklart om kurvor med exponentiell tillväxt uppåt!

      Japp, längtar också till nästa lön hela tiden. Mitt nya månadsinlägg "Månadens investeringar" håller mig motiverad hela månaden.

      Radera
    2. Lite tröst att höra att inte bara jag längtar efter nästa löning hela tiden. Aldrig förr upplevt en längtan efter nästa lön, ja före FIRE då alltså!

      Radera