måndag 7 september 2020

Portföljen får eget liv och gör dig på sikt ekonomiskt fri utan insättningar

Först några siffror:

Aktieportföljens värde (inkl belåning): 1.850.000 kr
Antagen genomsnittlig värdeutveckling börsen: 8%
Genomsnittligt nysparande:12.000 kr/mån


Sedan texten:

Detta betyder att jag i genomsnitt kan förvänta mig en värdeutveckling på 1.850.000 x 8% = 148.000 kr/år eller 12.300 kr/mån.

Läste Miljonär innan 30s inlägg häromveckan om att det kanske finns en nivå på portföljen där man kan sluta sätta in pengar då insättningarna blir så små i förhållande till värdeutvecklingen. Får portföljen bara vara i fred kommer du att komma i mål ändå. Just add time! Det finns en sådan tidpunkt, men det är ändå självklart att varje insättning gör att du kan bli fri tidigare än om du inte gör det. Allt handlar om hur många år man har på sig.

Jag är absolut inte framme där nysparandet är ointressant, men det är intressant att nysparandet (12.000 kr/mån) nu är mindre än den förväntade värdeutvecklingen (12.300 kr/mån). Även om det kanske är på decimalen. Men det viktiga är att framöver kommer sannolikt värdeutvecklingen i kronor att öka medan lönesparandet kommer att ligga stilla om jag inte gör några förändringar.

Men det är också så att jag med mycket stor sannolikhet stabilt kan spara runt 12.000 kr/mån så länge jag har kvar mitt heltidsjobb. Värdeutvecklingen däremot blir kanske i genomsnitt 8% om året, men till exempel förra året blev den skyhög och hittills i år är den negativ.

Men jag är alltså 50 år och har tyvärr inte tid att sluta nyspara då jag just nu har en mycket stor önskan att sluta lönejobba vid 55 år. Hade jag haft samma portfölj och varit 35-40 år hade det varit ett annat läge.

4 kommentarer:

  1. Förstår hur du tänker, personligen hade jag sakta minskat belåningen av portföljen sista åren innan du ska leva på den. Hur står är belåningen just nu?

    Kampen Mot Index

    SvaraRadera
    Svar
    1. Belåning nu som lönearbetare är helt OK, men som pensionär har jag inte bestämt mig. Lugnast för magen vore ingen belåning alls men kanske jag då får jobba ett extra år. Kanske är ok med lite belåning om huset är betalt till 100%? Helt klart ska belåningen vara lägre än nu i procent.

      Belåning just nu 400.000 kr. Men har fordran på min bror 250.000 kr som han betalar av med ca 15.000 kr/mån. Funderar på att låta de pengarna gå till belåningen. Alternativet är att investera dem.

      Ett annat alternativ: I samband med min pension byter jag bostad (Stockholms-Brf mot villa i Småland) och får högst troligt några hundratusen över när villasäljaren, banken, lägenhetsmäklaren och staten fått sitt. De pengarna kan gå till belåningen. Jag gillar timingen med denna idé: precis när säkerheten med en hygglig löpande arbetsinkomst försvinner så sänker jag risknivån genom att minska/ta bort belåningen genom att tillföra mer pengar.

      Tack för att du kommenterar!

      Radera
  2. Det finns många funderingar kring detta med belåning eller inte. Ett annat sätt att se det är att över tud minskar belåningen automatiskt pga värdeökningen, varför då aktivt själv sänka den genom avbetalning, detta förutsatt av hävstången känns lagom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Belåning är ganska stor fråga. Just nu är jag beredd att betala 0,89% ränta för att få 4% direktavkastning och kanske det dubbla i totalavkastning. Men visst höjde det orosnivån i magen i våras...

      Det är dock stor skillnad på belåning som lönearbetande och sedan som pensionär: nu kan jag låta utdelningarna ligga kvar på kontot och kan även skjuta till kanske 12-13.000 kr/mån om värdet skulle gå ner. Men som pensionär ska jag ta ut utdelningarna och har inga externa löpande inkomster att skjuta in = nödförsäljning om kurserna skulle gå ned rejält.

      Radera