torsdag 9 januari 2020

Årskrönika - en analys 2019

Mitt tredje helår som utdelningsinvesterare är till ända (av troligen totalt 8 år) och precis som för alla andra har värdeutvecklingen varit det som kommer att vara det som ger det bestående minnet.

Löpande under året använder jag mig av linjediagram för värden på rullande 12 månaders genomsnitt för att snabbt se trender. Här i bokslutet blir det dock stapeldiagram och helårssiffror för att kunna analysera ett kalenderår i taget, vilket delvis ger en annan bild.

Utdelningar

Först utdelningarna som får huvudfokus då hela mitt sparande syftar till att utdelningarna ska vara det som gör att jag dels kan gå i pension tidigare och dels kan gå i pension med en acceptabel levnadsnivå.
Utdelningarna ökar från 66.688 kr till 82.649 kr (+15.961 kr) vilket blir en ökning med 24% och det är OK, men kunde vara bättre. 

Det som inte är riktigt bra är att kronökningen år för år minskar. Snart börjar jag hoppas ränta-på-ränta-effekten ska visa sig, men det blir troligen inte 2020 heller som "hockeyklubben" börjar visa sig i grafen ovan. Det har dock sina anledningar:
  • Nettosparandet för 2019 var extremt lågt p g a ett uttag á 150.000 kr.
  • Omstrukturering av portföljen mot mer kvalitet.
  • Svag utdelningstillväxt på de aktier jag gick in i 2019 med och det blir likadant 2020 p g a mycket svensk bank.
  • Jag inledde under 2019 en sänkning av belåningsprocenten (dock ökande i kronor) som kommer att fortgå hela 2020.

Sparande, Inkomster och Utgifter

Min sparkvot har längre historik än mina utdelningar då jag sparat pengar regelbundet sedan jag började på mitt nuvarande jobb sommaren 2013. Även innan detta fanns ett visst sparkapital. Här redovisar jag siffror från och med 2014 då det är de första helårssiffrorna jag har.
Samlingen av grafer ovan ger en komplett bild över sparande, inkomster och utgifter de senaste åren (klicka på bilden för att se bättre).

Inkomsterna

Det är tydligt att löneinkomsten stagnerat de senaste åren och att jag borde söka mig ett nytt jobb för att få upp lönen, men det är inte aktuellt p g a att jag mår ganska bra nu. Jag är dessutom relativt säker på att nuvarande inkomst räcker för att ta mig i mål 2025.

Man kan också se att utdelningarna blir ett allt viktigare inslag i min totalinkomst. 

Sidoinkomster är fortfarande ett sorgekapitel, men har egentligen inte fokus förrän jag blir pensionär.

Totalinkomsten för 2019 spränger därmed 400.000kr-vallen med sina 416.000 kr.

Som pensionär kommer löneinkomsten ersättas av en avsevärt mycket mindre pension och tills dess gäller det att ha rampat upp utdelningar och sidoinkomster rejält för att totalen ska bli de 240-300.000 kr/år jag vill ha netto som pensionär.

Utgifterna

Utgifterna har hållits i schack om man bortser från en extraordinär gåva á 150.000 kr när jag köpte en bil till pappa. 2018 var ett ganska extremt snålår och framöver kommer utgifterna troligen bli lite högre än så.

Sparandet och sparkvot

Sparandet hade varit mycket bra (något över 2018) om inte den extraordinära utgiften varit där. Bruttosparandet blev starka 189.000 kr men nettosparandet alltså bara 39.000 p g a uttaget á 150.000 kr.

Sparkvoten beräknas såväl inklusive som exklusive utdelningar och blir för förra året 28 resp 10% när de beräknas på det svaga nettosparandet. Utan den extraordinära utgiften hade sparkvoterna varit 64 resp 55% och nästan i nivå med mycket starka 2018 (65 resp 58%).

Portföljvärde

Portföljvärdet har under 2019 ökat med fantastiska 47% eller 550.000 kr. Detta trots ett mycket svagt nettosparande.
En grov analys ger att dessa 550.000 kr kommer från
Nettosparande 40.000 kr
Utdelningar 80.000 kr
Värdetillväxt 430.000 kr

Senare ska jag försöka göra en bättre analys med skatt mm med en uppdaterad version av förra årets analys.

7 kommentarer:

  1. Det är intressant hur förhoppningsvis avkastningen verkligen börjar växa till sig. I ditt fall är 2019 års nysparande, nettosparandet, i stort sett noll medans värdeökningen är rejäl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev lite om fartblindhet i mitt senaste inlägg. Jag har trots allt 39.000 kr i nysparande (3.250 kr/mån) och vet att nästan alla jag känner skulle kalla det ett mycket stort pensionssparande. Men inte i vår lilla FIRE-community inte :)

      Men jag håller med dig, men allt beror som sagt på engångsuttaget á 150.000 kr.

      Radera
  2. Var lite otydligt kanske US, ville egentligen förtydliga att när en portfölj nått upp runt 2 mkr börjar nysparandets påverkan att minska. Finns de som t.o.m. går så långt att runt 2 mkr i stort sett sluta nyspara o endast återinvestera utdelningarna. På 5-10 år drar portföljsumman iväg ändå, troligtvis i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha. Nu fattar jag. Detta är ett mycket intressant ämne. Alltså när totalutvecklingen (både värde och utdelning) är större än insättningarna.

      Jag är dock "lite stressad" och vill bli fri till 2025 (55 år gammal) och därför sparar jag för fullt ett åtminstone ett par år till. Kanske man kan halvera sparandet i slutet och konsumera mer. Alternativt gå ner på deltid (4-dagarsvecka lockar). Intressant och väl värt ett blogginlägg.

      I år blir det +150.000 kr i nysparande igen, samt ca 95.000 kr i utdelningar och en okänd värdeutveckling, så 2MSEK är inom räckhåll i år.

      Radera
  3. Ibland blir poängen inte klar när man skriver ihop några rader på mobilen. Absolut ett intressant ämne. Angående stress så är du inte ensam, jag är några år yngre än dig men vill inte heller dra ner på nysparandet då det kostar tid.

    SvaraRadera