lördag 29 juni 2019

Månadsuppdatering juni 2019

Ännu en månad har rullat på. Det mest "intressanta" denna månad ligger delvis utanför det jag brukar skriva om då jag ramlat med cykeln och brutit handleden. Detta ledde till sjukskrivning med lägre lön, sjukvårdsrelaterade utgifter, materiella skador och behov av månadskort för kollektivtrafiken. En del av detta ska jag dock kunna få tillbaka från kollektivavtalets försäkring då det var en resa till jobbet. Jag har ingen privat olycksfallsförsäkring.

På grund av frakturen kom jag efter i jobbet och sköt upp semestern för att hinna ikapp. Dessutom är det inte så kul att gå på semester med en dålig handled.

Under månaden har jag också släppt årets version av min stora Pensionsplan, vilket innebär att det nu är exakt 5 år tills jag hoppas kunna säga upp mig med 6 månaders uppsägningstid.

Utdelningar

För denna månads utdelningar blev det med 3.329 kr en fin ökning med 999 kr (+24%) jämfört med förra årets 2.330 kr, beroende främst på 2.774 kr från Nobina.
Utdelningen på rullande 12 ökar något från 6.547 till 6.631 kr/mån, vilket är såklart är rekordhögt. Nu kommer kurvan dock att ligga ganska plant fram till mars eller april nästa år när jag troligen når 7.000 kr/mån.

Portföljvärdet

Månaden avslutas till 1.343.348 kr efter en mycket stark månad jämfört med förra månadens 1.251.988 kr.
Portföljvärdet ökar från förra månaden med 91.360 kr (+7,3%) inklusive lönesparande eller ökar 81.360 kr (+6,5%) exklusive lönesparande. Stora siffror igen.

Jag använder mig av belåning vilket gör min portfölj mer volatil än för de som kör utan belåning. I grafen visas såklart bara mina egna pengar.

Inkomster & Sparande

Denna månad blev det p g a sjukskrivning mindre än en normal månadslön med 24.856 kr netto.

Nästa månad beräknas lönekontots buffert på en månadslön vara fylld och jag kan börja spara på allvar igen, efter att jag tömt kontot.för bilköp i mars.

Löneinkomst: 24.856 kr
Utdelningar: 3.329 kr
Sidoinkomst: 0 kr
Total inkomst: 28.185 kr

Lönesparande: 10.000 kr
Återinvesterade utdelningar: 3.329 kr
Sparande inkl utdelningar: 13.329 kr

Sparkvot inkl utdelningar: 47,3 %
Sparkvot exkl utdelningar: 40,2 %

Sparkvoten på rullande 12 månader ligger relativt stilla och känns måttligt intressant innan bilköpet försvinner ur siffrorna i mars.

Frihetskvoten & Arbetsfridagen

Arbetsfridagen och frihetskvoten ligger stilla. Även dessa kommer inte tillbaka till tidigare nivåer (ca juni resp +50%) förrän i mars nästa år p g a bilgåvan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar