torsdag 23 maj 2019

Guldkant i tillvaron som pensionär

Jag sitter och skriver på årets version av min stora pensionsplan (här förra årets pensionsplan) som kommer om en månad (teaser!).

Ett avsnitt i pensionsplanen handlar om att uppskatta vilken konsumtionsnivå jag vill kunna ha som pensionär. Just nu känns det som att 20.000 kr/mån netto är "sweet spot" där jag dels kan leva komfortabelt och dels kan gå i hyggligt tidig pension.

15-16.000 kr/mån blir för lite och 24-25.000 kr tar för lång tid att nå.

Jag uppskattar att livets nödtorft, dvs kostnaden för att överleva ligger på runt 10.000 kr/mån för ett ensamhushåll, men att det går åt dubbelt så mycket om man vill ha lite guldkant* på tillvaron. Då har jag ganska enkla vanor.
*Guldkant är för mig kostnader som ger livet innehåll, men inte är livsnödvändiga och kan vara bland annat:
- Bil: det ska inte göra för ont i plånboken att ha och köra en hyggligt bra bil.
- Hobbies, resor och kultur: hobbybil, sportfiske med båt, flertalet sport- och nöjesresor och besök till kulturella evenemang (sport, bio, teater, museum).
- Personlig utveckling: vill lära mig nya saker för min egen skull, t ex självhushållning (fixa hemma, odla, matlagning/baka/sylta/safta/konservera/brygga, svampplockning) eller gå på studiecirkel som i vissa fall kan kräva en kursavgift eller inköp av "hårdvara".
- Hus: Kunna ha huset väl underhållet, kunna anpassa huset till det jag vill ha: biorum, trädgård, växthus, verkstad, (dubbel-)garage, solceller, uterum mm.
- Mat: Kunna välja bästa råvarorna i affären och äta utemat när jag vill.

Hur ser ni på guldkantning av er pensionärstillvaro?

8 kommentarer:

  1. "- Mat: Kunna välja bästa råvarorna i affären och äta utemat när jag vill."

    Med den nivån på pensionsinkomst du nämner här skulle jag väl säga att det är i princip omöjligt "bästa råvarorna i affären" - bara kobebiff kostar ju tex minst 2500 kr/kg oftast dubbelt eller ännu mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev ju att jag har enkla vanor. För mig innebär det nog att på ICA hoppa den pressade skinkan och ta en bättre. ta en färsk svensk fläskfilé framför den danska, ta en färsk Guldfågelkyckling framför fryst Eldorado, ta en lagrad ost framför hushållsost etc...

      Men hade man handlat det mesta i Östermalmshallen och käkat på finrestaurang så hade 20.000 kr/mån inte varit mycket ens för bara mat.

      PS De senaste 6 åren har jag konsumerat i snitt 14.000 kr/mån så 20.000 kr är ganska väl tilltaget.

      Radera
  2. Ja det där med guldkant är ju högst individuellt. Jag tror faktiskt att vi inte kommer att leva speciellt annorlunda som "pensionärer" än vad vi gör idag, inte när det gäller vardagsutgifterna i alla fall. VI kommer garanterat att resa mer, då vi helt plötsligt får 10 timmar extra fritid varje dag, förutsatt att vi inte går varandra på nerverna haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det individuellt. Genom att ha mer tid och att man vill unna sig lite tror jag det kommer gå lite mer pengar än nu.

      Resdagar blir det fler, troligen även resor. Var på Kanarieholmarna en vecka för ett par år sedan och träffade några äldre tyskar som låg och softade vid poolen med en bok i en månad eller mer när det var gråväder hemma. Passar mig perfekt, kompletterat med någon utflykt och promenad.

      Mitt byte av bostadsort (Stockholm till Småland) & bostadstyp (BRF-lägenhet till villa) kommer att förändra både kostnader och det jag lägger tid på avsevärt.

      Radera
  3. Det är ett intressant och spännande ämne på flera sätt.

    Precis som livet man lever innan man tar steget till att leva på avkastning så tror jag det handlar mycket om vilka intressen man har. Men även om vilken personlig syn man har på det här med "guldkant på tillvaron".

    För min egna personliga del så skissar jag på halva den summan du nämner, dvs 10 000 kr/mån, som då även ska inkludera "guldkant" för min del.

    Människors intressen kan ju rendera i otroligt stora skillnader rent kostnadsmässigt.

    Att dyra/avancerade intressen kontra billiga/enkla intressen automatiskt skulle ge mer guldkant på tillvaron är nog högst individuellt att känna kring.

    Min egna grova budget för att klara mig på 10 000 kr i månaden ser ut så här:

    Boende 2 200 kr (cashad bostadsrätt för runt 100-150 kkr med 1700 kr i månadsavgift på "billig" ort). Kostnad inkl. försäkring + hushållsel med cirka 500 kr/månad).

    Mat 1 500 kr (50 kr om dagen i snitt). Gör du en god, nyttig och mättande rotfruktssoppa som räcker dag 1 och 2 för 30 kr totalt så kan du dag 3 spendera 120 kr på "guldkant".

    Hygien/Städ 100 kr

    Kläder 300 kr

    Mobil/Data 500 kr

    Kommunikation/resor (buss-tåg mm) 800 kr

    Cykel- slitage/underhåll 300 kr

    Herrklubb(årlig träff) 300 kr

    Nöjesresor 2 000 kr

    Extra "Guldkantspengar" 500 kr (dvs att varje månad kunna göra extra för utöver den vanliga vardagen). Kan vara vad som helst egentligen från månad till månad.

    "Intressepengar" 500 kr (dvs kostnader för att driva intressen exempelvis Friluftslivs-utrustning)

    Övriga utgifter 500 kr (ej kända småutgifter som är svåra att kalkylera exakt för varje månad)

    Oförutsedda utgifter/Akutpengar 500 kr (exempelvis tandläkare och dylikt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10.000 kr blir för lite som pensionär, men jag levde ju själv på drygt 11.000 kr/mån förra året i belånad lgh i Stockholm. Såklart att jag med samma leverne och flytt till billigare boende landet skulle kunna pressa det till 9-10.000 kr/mån (utan bil). Men jag vill ha mer guldkant som sagt. Tack för kommentar!

      Radera
  4. Mitt inlägg var lite för att visa att det även i en 10 000 kronors-budget kan rymmas "guldkant" i tillvaron.

    Val av boendeform, mat och fritidsintressen kan göra spannet väldigt stort i frågan om vad som behövs för guldkant :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för förtydligandet. Absolut är spannet stort.

      Jag har inte gjort någon pensionärsbudget ännu, utan har tagit min fars pension på 16.000 kr och lagt på 25% som guldkant och säkerhetsmarginal. Min far lever själv i villa med bil på landet, vilket i stort liknar det jag vill ha, men jag känner att jag vill ha lite marginal om jag ska sluta arbeta tidigt.

      Radera