torsdag 11 april 2019

Skatt på utdelning på Investeringssparkonto?

Schablonintäkten beräknas genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan plus en procentenhet. Statslåneräntan den 30 november 2018 var 0,51 %, alltså ska kapitalunderlaget multipliceras med 1,51 %.
Schablonskattesatsen för 2019 blir alltså 30 % av 1,51 %, dvs 0,453 %.
Många utdelningsinvesterares portföljer har en direktavkastning på 3,5-4,5 % och min egen portfölj ligger just nu på 4,356 %. 
Om vi då antar att själva kapitalet är "skattefritt" och att det är utdelningarna som får stå för hela skatten blir skatten för utdelningarna i mitt fall:
0,453 / 4,356 = 10,4%
Detta är ett sätt att se på skatten som blir intressantare när vi kommer till uttagsfasen av våra liv som utdelningsinvesterare.
10% skatt låter rimligt trots att skatten höjts de senaste åren. 
En intressant fråga är om man kommer att ta bort den extra procentenheten som lagts till vid beräkning av kapitalunderlaget när statslåneräntan blir mer "normal"?

3 kommentarer:

  1. Tjenare Smålänningen.
    Problemet är att kapitalet inte är skattefritt i ett ISK, tvärtom betalar man skatt om och om igen, år ut och år in på samma pengar. Något som stör mig otroligt mycket. Visst finns det fördelar med ISK men vad det gäller skatten har jag flera gånger jämfört i olika kalkylatorer som finns på nätet (alltid en ungefär kalkyl eftersom man inte vet hur statslåneräntan kommer att utvecklas över tid) och på lång sikt, 30 - 50 år blir skillnaden nästan obefintlig mellan ISK och ett vanligt VP-konto. Vissa tyder dessutom på att det kommer en brytpunkt när vp-konto blir mer förmånligt. Vi talar på lång sikt här.

    Jag kör VP-konto, visserligen betalar jag 30% skatt på mina utdelningar, men jag betalar noll kronor i skatt på mitt kapital eftersom jag inte säljer några aktier. Skulle jag flytta mina aktier till ett ISK skulle detta av skatteverket räknas som en försäljning även om jag i verkligheten inte säljer något och 30% skatt skulle utlösas på min kapitalvinst. Det blir inget av med det. Jag kör vp-konto och det funkar bra för mig. Det skall till en avsevärd skillnad i pengar på lång sikt för att jag ska byta konto, och någon sådan har jag inte hittat hittills.

    Jag är medveten om att jag kan ha helt fel här så är jag absolut öppen för att ändra mig om det visar sig vara fallet. Så det vore intressant att höra din och andras åsikt om detta. Ha en bra dag:)

    Mvh/ K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag hade haft gamla innehav på VP-konto med latenta vinster hade jag inte heller flyttat något förutom när jag bestämt för att sälja ett innehav. Den likviden hade jag flyttat över till ISK/KF.

      Nysparande hade jag helt klart kört på ISK/KF.

      Jag gör ett antagande ovan att kapitalet är skattfritt och att utdelningarna får ta skatten. Det är bara en bokföringsteknisk fint.

      Exempel ISK: Kapital 100.000 kr, Utdelningar 4.356 kr, Skatt 453 kr.
      Skatten på utdelningen blir därför 10,4% av utdelningarna.

      Exempel VP-konto: Kapital 100.000 kr, Utdelningar 4.356 kr, 1.307 kr (30%) skatt på utdelningar.

      Stor skillnad på exemplena!

      Sedan kan kapitalet gå upp eller ner och påverka skatten, vilket det inte gör på VP-konto. Här antar jag varken upp- eller nedgång.

      Tack för att du kommenterar!

      Radera
    2. Angående flytta ut pengar från VP-kontot ovan så hade jag även flyttat ut erhållna utdelningar för att i stället investera dessa på ISK/KF. Detta då även de är färdigskattade.

      Radera