onsdag 2 januari 2019

Månadsuppdatering december 2018


Under december har portföljvärdet fortsatt tagit stryk. Min reaktion har varit att intresset var lågt då jag varken läst eller skrivit någon på hela månaden.

Detta får bli en vanlig månadsuppdatering, men jag tänker mig att göra ett par inlägg om året som helhet senare.

Portföljvärdet

Under december har portföljen fortsatt falla och månaden avslutas med portföljvärdet 1.171.964 kr. En djupare analys kommer men nu är portföljutvecklingen även inklusive utdelningar strax under 0% för helåret 2018.
Portföljvärdet minskar därmed från förra månaden med 83.464 kr (-6,64%). Detta känns tungt men jag är långsiktig och är fortsatt mest intresserad av utdelningarna som inte påverkas alls av de senaste månadernas fall.

Inkomster & Sparande

Denna månad blev det en svag månadslön med 24.548 kr netto, vilket beror på en sjukperiod.

Lönesparandet blev inget alls, men nu har betalt jag tillbaka toksparandet på 35.000 kr från oktober.

Löneinkomst: 24.548 kr
Utdelningar: 527 kr
Sidoinkomst: 0 kr
Total inkomst: 25.075 kr

Lönesparande: 0 kr
Återinvesterade utdelningar: 527 kr
Sparande inkl utdelningar: 527 kr

Sparkvot inkl utdelningar: 2,1%
Sparkvot exkl utdelningar: 0,0%

Sparkvoten på rullande 12 månader och därmed kalenderåret 2018 blev fantastiska 65,5% (53,4%) inklusive utdelningar och lika fantastiska 58,3% (47,4%) exklusive utdelningar. Siffror för 2017 inom parentes.

Utdelningar

För denna månads utdelningar blev det med 527 kr en ökning 497 kr jämfört med förra årets 30 kr.
Utdelningen på rullande 12 ökar därför något, från 5.516 kr till 5.557 kr och kurvan börjar svagt öka igen, men platån som började april 2018 kommer att bestå fram till mars-april nästa år. Detta beror på omplaceringar där jag nu satsar mer på utdelningstillväxt än hög utdelning.

Frihetskvoten & Arbetsfridagen

Arbetsfridagen och frihetskvoten blev felaktig då jag tömde lönekontot i oktober, men nu är den korrekt igen och jag registrerar därför 2018-07-05 resp 49,40%.

6 kommentarer:

  1. Synd med portföljvärdet, men på sikt kommer det ha varit värt att ha pengarna på börsen!

    SvaraRadera
  2. Hallå utdelningssmålänningen! Äntligen tillbaka, saknat nya inlägg. Tuffa månader bakom osd o antagligen fler framöver men bara att kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Behöver lite uppmuntran i fallet :-) . Har ju ändå alltid höstdepp i november och så kommer ett börsfall också...

      Radera