onsdag 27 december 2017

Månadsuppdatering december 2017


Inkomster & Sparande

Denna månad blev det mer än en ren månadslön (26.400 kr) med 29.823 kr på kontot p g a övertid och jourersättning. Det var inte mycket övertid, men det var några timmar på helgen och det blev därför riktiga pengar ganska fort.

Inga sidoinkomster denna månad.

Totalt blev inkomsterna med 29.853 kr under 30.000 kr för sjätte gången i år, vilket ger 6 inkomstmånader över och 6 under 30.000 kr i år. Snittinkomsten för året blev 31.270 kr, vilket är mycket bättre än väntat.

Löneinkomst: 29.823 kr
Utdelningar: 30 kr
Sidoinkomst: 0 kr
Total inkomst: 29.853 kr

Lönesparande: 14.000 kr
Återinvesterade utdelningar: 30 kr
Sparande inkl utdelningar: 14.030 kr

Sparkvot: 47,0 %

Tanken är att ha exakt en normal nettomånadslön (i år 26.400 kr) kvar på lönekontot dagen innan lön som buffert. Då blir även totala utgifter korrekt beräknade utan att jag behöver föra dagbok över dem.

Månadens sparkvot blev ganska svaga 47,0 % p g a att julen är ganska dyr även om jag har varit försiktig. På årsbasis har jag redan i år nått mitt drömmål om 50,0 % vilket jag inte trodde vara möjligt än på flera år (se Google Spreadsheet för mer detaljer). Totalt för året blev sparkvoten finfina 53,4 %.

Utdelningar

Månadens utdelningar blev ynkliga 30 kr, men kunde ha blivit 0 om jag inte köpt några Svedbergs för att det inte skulle bli 0. Jämfört med förra årets 568 kr är det en stor minskning men det beror på att jag sålt mitt amerikanska innehav vid bankbytet tidigare i höstas (för detaljer se Google Spreadsheet).

Utdelningarna på rullande 12 månader sjönk därför för första gången någonsin från 3.579 kr/mån till 3.534 kr/mån.



Frihetskvoten & Arbetsfridagen

Mitt egna mått Arbetsfridagen ligger still denna månad på 5/10.

Frihetskvoten definieras som:

Erhållna utdelningar / Utgifter = Frihetskvot

Utdelningar och utgifter anges som genomsnitt på rullande 12 månader

Frihetskvoten kan alltså påverkas av förändringar i utdelningar och/eller utgifter.

Frihetskvoten visar alltså hur väl dagens utgifter täcks av dagens utdelningar.

Frihetskvoten minskar något från 24,35 % till 24,25 % och jag närmar mig ett stort delmål om 25 % som innebär ett kvartals eller 3 månaders frihet. Se Google Spreadsheet för mer detaljer.


Portföljvärdet

Portföljvärdet var 2017-12-27 994.815 kr efter att tidigare i månaden varit över 1 MSEK, men föll alltså tillbaka i slutet på månaden.

Portföljvärdet registreras endast en gång om året (1 jan) och 2017-01-01 var saldot 772.389 kr och snart är det alltså dags igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar