lördag 8 juli 2017

Månadsuppdatering juni 2017




Som jag brukar så flyttas de olika rubrikerna upp eller ner beroende på hur intressanta jag tycker de är.

Portföljvärdet

Egentligen ska jag inte titta på portföljvärdet för att inte stressas av kortsiktiga börsfall eller glädjas över kortsiktiga ökningar. Men denna månad har portföljvärdet (exklusive belåning) passerat 900.000 kr och då var jag mindre än 100.000 kr från ett riktigt stort delmål, nämligen 1.000.000 kr i portföljvärde och detta kommer verkligen att noteras, förhoppningsvis exakt vilken dag det sker! Dessutom är det ju faktiskt halvårsbokslut nu. Tyvärr brakade portföljvärdet ihop de sista veckorna i juni och blev därför återigen under 900.000 kr, mer exakt 875.549 kr per 2017-06-30 fördelat på mina 4 ingående konton.

Portföljvärdet registreras endast en gång om året (1 jan) och 2017-01-01 var saldot 772.389 kr.

Inkomster & Sparande

Denna månad har årets lönehöjning slagit igenom helt och dessutom har jag jobbat ganska rejält med övertid för att ligga bra till med jobbhögarna när jag gick på 3 veckors semester vid Midsommar. Löneinkomsten blev därmed hela 33.229 kr netto vilket är ett nytt rekord.

Månadens utdelningar på 2.590 kr återinvesteras som alltid till 100%, vilket också kommer att vara fallet i många år framöver.

Totalt blev inkomsten 35.819 kr vilket inte är rekord men i a f det näst bästa.

Löneinkomst: 33.229 kr
Utdelningar: 2.590 kr
Total inkomst: 35.819 kr

Lönesparande: 6.000 kr
Återinvesterade utdelningar: 2.590 kr
Sparande inkl utdelningar: 8.590 kr

Sparkvot: 24,0 %

Lönesparandet blev dock relativt svaga 6.000 kr eftersom jag velat bygga upp en buffert på en (för mig) normal nettomånadslön (~26.000 kr) på lönekontot, vilket nu är gjort. Nästa månad kommer det troligen bli lite mer, även om jag har haft en ganska dyr semester.

Månadens sparkvot blev därför bara 24,0 %, och har ackumulerat för året med 44,9 % sjunkit under årsmålet 45% (se Google Spreadsheet för mer detaljer). Det finns dock fortfarande goda möjligheter att nå målet.

Med en positiv löneutveckling och allt högre utdelningar borde det finnas möjlighet att framöver höja sparkvoten några procentenheter utan att leva alltför spartanskt. 50% är ju bara en siffra, men det kan vara ett möjligt mål inom ett par år. Detta förutsatt att jag inte drar på mig mer kostnader särskilt på de allra värsta kostnadsposterna: bostadsbyte eller bilinköp (har ingen bil idag).

Utdelningar

Juni är inte en av de starkare utdelningsmånaderna på året men det är tack vare Betson åtminstone en genomsnittlig månad och det kom i a f in 2.290 kr från Boston Pizza, Betsson, Pfizer, Amgen, Johnson & Johnson (för detaljer se Google Spreadsheet).

Trots att juni är en svagare månad ökar såklart utdelningarna på rullande 12 månader eftersom jag förra året i juni inte ens hade startat min resa som utdelningsinvesterare. Ökningen blev 216 kr (2.507 till 2.723 kr/mån), vilket låter lite men ökningen (12 x 216 = 2.592 kr på årsbasis) betalar faktiskt t ex både A-kassa och Hemförsäkringen åt mig i ett helt år.

Ökningar i procent blir inte intressanta förrän nästa år, när hela mitt startkapital varit investerat i ett helt år.



Investeringar

Jag har sålt av ABB och Stora Enso från ISK-kontot (då det dras källskatt för dem) och har börjat köpa tillbaka dessa på NordNets KF-konto. 

På grund av detta har belåningen gått ner lite (16 till 15%) vilket känns bra då det känns som att det kan bli lite blåsigt på börsen framöver. Målet är att sikta på max 15% belåning tills vidare.

Annars inga nya bolag utan bara påfyllning av aktier på ISK-kontot, men inget på KF-kontot.


Hälsa

Jag har rört mig lite mer denna månaden samt försökt hålla koll på vad jag stoppar i mig. Det har fungerat riktigt bra och jag har tappat 5,1 kg kroppsvikt (113,6 till 108,5 kg) samt 7 cm i midjemått (124  till 117 cm). Detta kallar vi en bra start!

2017-06-01: Vikt 113,6 kg, midjemått 124 cm
2017-06-27: Vikt 108,5 kg, midjemått 117 cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar