måndag 3 april 2017

Månadsuppdatering mars 2017

Ännu en månad har förflutit och fler rekord har satts. Dock inga milstolpar/delmål uppnådda.

Portföljvärde

Portföljvärdet försöker jag medvetet att undvika att titta på, vilket går så där, då jag fortfarande blir stressad av börsfall. Försöker dock intala mig att jag är långsiktig och att kortsiktiga svängningar är ointressanta. Därför noterar jag bara portföljvärdet 1 gång om året och det får bli 1 januari. 2017-01-01 var värdet på mina aktiva konton (2 x KF, 1 x ISK samt 1 x Sparkonto) 772.389 kr. Till detta finns ett par passiva pensionskonton samt några barnspars-KF som jag inte räknar.

Lönesparande

Sparandet från lön uppgick till 18.000 kr vilket gör att jag ligger en bra bit över det genomsnittliga månadssparmålet för i år (7.000 kr) med 14.000 kr i snitt hittills.

Utdelningar

Nu över till utdelningarna som är mitt huvudfokus. Erhållna utdelningar under månaden är 4.948,32 kr brutto vilket är överlägset personbästa då förra rekordet var 1.328,40 kr. Enligt prognosen kommer detta dock att slås rejält redan i april och en gång till i maj.

Under månaden har jag gjort vissa omplaceringar där jag sålt högutdelande amerikanska aktier utan tillväxt och ersatt med lägre utdelande svenska aktier med utdelningstillväxt eller inget alls då jag har lite likvid just nu. Detta har sänkt min årliga direktavkastning på åtminstone kort sikt.

Utdelningen per månad på rullande 12 månader tar ett rejält kliv från 478 kr till 890 kr och redan nästa månad kommer ett av mina delmål om 1.000 kr nås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar