torsdag 8 juni 2017

Utländsk källskatt på utdelningar

Många har skrivit om detta men jag måste få lufta mina erfarenheter trots att jag inte hållit på så länge att jag fått tillbaka någon källskatt ännu.

ISIN-nummer

Jag har haft ett par innehav på ISK-kontot med utdelningar där utländsk källskatt dragits, vilket känns sådär. Jag trodde i min enfald att de "halvsvenska" bolags utdelning som handlas på Stockholmsbörsen inte drabbas av utländsk källskatt. I mitt fall talar vi om ABB och Stora Enso. Dessa har schweiziskt resp finskt ISIN-nr och jag tror mig därmed ha löst gåtan för vilka källskatt dras.

Undantaget verkar vara AstraZeneca som trots brittiskt ISIN-nr inte drogs källskatt för.

Återföring utländsk källskatt

Jag har som sagt inte ännu fått tillbaka någon källskatt, men har förstått att Avanza "bara" nu senast betalat tillbaka 91% av erlagd källskatt. Detta samtidigt som Nordnet betalar tillbaka 100%. 

Om jag förstått rätt får de med innehav där bara 15% källskatt dragits betala för de med 30-35% källskatt som tydligen är svår att få tillbaka.

Detta om något är en orsak att ha kapitalförsäkringen för utländska innehav på Nordnet i stället för Avanza, så därför har jag öppnat en kapitalförsäkring där. Om fler gör så skärper kanske Avanza upp sig.

Min nystartade Nordnet-kapitalförsäkring läggs in i mitt Googlekalkylark ihop med de andra kontona: Portföljen .

Nordnet vs Avanza

När jag öppnade kontot på Nordnet såg jag några andra skillnader, där Nordnet är förmånligare:

1. 2,5 MSEK för Private Banking på Nordnet vs 3 MSEK på Avanza, vilket ger bl a bra villkor på bolån, (0,79% båda).
2. Belåningsränta vid måttlig belåning är bara 0,99% på Nordnet medan den är 1,74% på Avanza.

Om jag hade 2,5MSEK skulle jag absolut överväga att flytta hela min ekonomi till Nordnet.

Däremot är jag inkörd på Avanzas webplats och gillar den bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar