fredag 12 juli 2019

Del 1 pensionsplanen fördjupning: "One more year syndrome"

Jag har släppt årets version av min stora Pensionsplan, men för att den inte skulle bli alldeles för stor är detaljnivån i många fall låg. Därför kommer jag att skriva en serie mer djuplodande inlägg om utvalda delar från pensionsplanen.

Första delen behandlar pensionsplanens avsnitt 1.1 "One more year syndrome".



1.1 "One more year syndrome"

Efter att i åratal ha sparat pengar och planerat för exit från arbetsmarknaden kommer man till slut fram till en punkt där pengarna enligt beräkningarna ska räcka resten av livet. Det borde vara en otroligt skön känsla, men kan i stället bli ångestladdat. Ångesten kan ha många anledningar och här är några:
  1. Inte vara tillräckligt säker på att ha tillräckligt med pengar. Ska man ta höjd för "worst case"-scenarion av typen börsnedgång med 80% och inställda utdelningar för i stort sett hela portföljen mm kommer man inte kunna ta tidig pension. Man får i stället vara ödmjuk med att det finns en viss risk att man får se över inkomster (börja jobba med något på åtminstone deltid igen) och/eller utgifter under en period.  
  2. Inte ha någon plan för pensionärslivet. Så länge man arbetar heltid och alla man känner arbetar flyter tiden på och det är stor skillnad på arbetstid och fritid (dagar), arbetsdagar och veckoslut (veckor) och arbetsår och semester (år). Som pensionär flyter all tid ihop och det gäller att ha en plan att göra saker, samtidigt som även friheten att göra vad man vill en dag ska vara möjligt. Det kan vara att ta en fika, gå en kurs, odla i trädgården, resa eller träna. Avlönat arbete deltid eller för en kortare tid känner jag just nu att jag vill hålla mig borta från då jag då lika väl kunde jobbat vidare med mitt ordinarie jobb som troligen betalar bättre.
  3. Vara bekväm med att ta ut pengar från kontot. När man sparat i många år kan det bli svårt att i stället börja plocka ut pengar ut från portföljen. Jag har dessutom inga arvingar och hoppas kunna plocka ut mer än bara utdelningar och alltså sälja av lite av portföljen varje år för att inte "riskera" att dö med en onödigt stor portfölj. 
  4. Ett extra år ger lyxigare pensionärstillvaro. Sista året man jobbar tjänar man som mest, kan spara som mest, portföljen har sina största utdelningar någonsin, portföljen har stora möjligheter till sin största värdetillväxt. Detta ihop med att utbetalningstiden blir ett år kortare gör att bara ett års mer arbete ger ett stort tillskott till de uttag som kan göras. Min vilja att sluta arbeta är dock större än viljan att leva i lyx. Men en viss nivå på konsumtionen måste jag ha och jag tänker inte bara överleva.
  5. Man identifierar sig och identifieras av andra med arbetet. Särskilt de med "finare" arbeten och som gör karriär tror jag identifierar sig med arbetet och är rädda att de inte vet vilka de är om de inte skulle arbeta. Inget problem för mig längre då jag slutade göra karriär redan i början på 2000-talet för att sedan dess "bara" arbeta. Som ung pensionär tror jag omgivningen skulle uppfatta en som förtidspensionär eller arbetslös, vilket skulle kunna vara ett problem för en del.
Slutligen hoppas att jag min pensionsplanering när jag blivit ekonomiskt fri ska vara så pass tillförlitlig och komplett att jag vågar ta steget ut i friheten utan att tveka.

4 kommentarer:

  1. Bra inlägg.

    Jag är ungefär i din ålder men är i den situationen att jag redan i dag skulle kunna sluta arbeta helt och leva på det egna kapitalet fram till cirka 85 års ålder. Och då har jag inte räknat med den statliga pensionen. Så jag borde ha rejält med marginal, och i värsta fall kan man ju alltid hoppas på att samhället tar hand om mig de sista åren.

    MEN:

    Jag börjar tveka. Även om jag inte direkt älskar mitt arbete är det ändå något som är en del av min identitet.

    Nu i sommar har jag tagit två månaders långledigt, och inser redan efter en månad att det behövs något handfast att göra som pensionär.

    Som till exempel:

    * Skaffa sommarstuga som man kan pyssla med under sommarhalvåret. Men jag är teoretiker och behöver även jobba med huvudet.

    * Börja daytrada med lekportfölj (typ 50000 kronor), och sen twittra/blogga om hur det går.

    * Göra ett rejält lappkast och bli riktig grönavågare med självhushållning och djur.

    * Engagera mig politiskt.

    * Besöka alla huvudstäder som finns på jorden.

    Men hur jag än vrider och vänder på det är det inget som lockar mig tillräckligt.

    Kanske ett i-landsproblem och ibland önskar jag att jag inte haft den här möjligheten, livet kan faktiskt vara enklare när man inte har något annat val än att jobba och slita för att pengarna ska räcka månad för månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till att redan vara ekonomiskt fri.

      Jag gillar din lista på handfasta saker även om jag skulle ändra en del.

      Helt klart är arbetet idag förutom att vara en födkrok, även är något som ger sociala kontakter och struktur på tillvaron.

      Man tappar allt detta när man slutar arbeta och är man bara beredd på att tappa inkomsten (som kompenseras av utdelningar mitt fall) och inte har en plan för att det sociala eller strukturen försvinner tror jag alltihopa faller.

      Dåligt exempel: en nära släkting (ogift som jag) dricker hårt under helger och semester, men har ett jobb som han sköter bra ändå. Han får med jobbet struktur och social kontakt, men när han slutar arbeta vid 65 år är det semester hela tiden och han dricker dagligen och dör inom 2 år efter pensionering.

      Tack för kommentar som får mig att verkligen börja tänka på vad jag ska göra med all tid som pensionär.

      Radera
  2. edit

    Ser nu när jag skickade att det lät kanske lite väl deppigt, men vad jag vill lyfta fram är att det gäller att vara mentalt förberedd.

    Och att precis som du skrev innan, ha en genomtänkt plan på vad man verkligen vill fylla dagarna som fri med. :-)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Är du intresserad av att din blogg syns i flödet på bloggfeed.se och finansfeed.se? Det är naturligtvis helt gratis!

    Låter det intressant så får du gärna kontakta oss på kontakt@bloggfeed.se så kan vi ta det vidare därifrån!

    Med vänliga hälsningar
    Teamet bakom Bloggfeed

    SvaraRadera